LiFePo Guide - "de betere LiPo"

Vragen over onderhoud, aanpassingen, upgrades, hier ben je op de juiste bestemming.

Moderator: Panda

LiFePo Guide - "de betere LiPo"

Berichtdoor Toothpick » wo 23 jan 2013, 16:13

Dit is een guide die door "Wüstenfuchs"(ander forum) samengesteld is, om LiFePo accu's te belichten. Misschien dat de een of ander iets aan deze info heeft. dit is de vertaalde versie....

Here we go:

De navolgende guide houdt zich bezig met het thema "LiFe-PO4", dient als informatie over de voor- alsook de nadelen ervan en wordt aan de hand van enkele voorbeelden geïllustreerd. De cellen worden door mijzelf gesoldeerd...

Achtergrondinformatie
Een klein stukje achtergrondinformatie over de Lithium-Ijzer-Fosfaat (LiFe-PO4, kort "LiFePo") accus van de fabrikant A123-Systems uit de Verenigde Staten. De cellen die bijvoorbeeld ook in de "Dewalt" electrogereedschappen teruggevonden worden. Er zijn natuurlijk ook andere fabrikanten met deze accu-technologie op de markt, de A123 hebben zich als bijzonder bruikbaar bewezen.

Wat zijn dan nu "LiFEPo"s?
Deze moderne cellentypes kan men als de verderontwikkeling van de Lithium Ionen accu's zien. Ze zijn op hoge stroombelastingen, cyclus-constante, veilig gebruik en levensduur geconstrueerd. In vergelijk met NiCd of NiMh accu's zijn deze duidelijk lichter en hebben een hoge energie- en prestatiesdichtheid, net iets minder als de nieuwste generaties
Lithium-Polymeer accu's, welke echter voor Airsoft nauwelijks tot zo goed als onbruikbaar zijn.

De "LiFePo" cellen werden, zoals reeds vermeldt, oorspronkelijk voor de gereedschappenmarkt gefabriceerd (accuboormachines etc.). In het begin waren deze cellen dan ook vrijwel uitsluitend in de bekende accupacks verkrijgbaar. Hedentendage zijn de cellen ook los verkrijgbaar of reeds volledig geconfigureerd.

Gebruiksgebieden
Ingenieuze modelbouwers, steeds op zoek naar de nieuwste accu-technologiën (lees: LiPo, LiIo), hebben deze accu's enkele jaren geleden voor hun hobby "ontdekt".
Sind (ongeveer) 2005 worden deze accu's vooral in de "helicopter-community gebruikt, waar per vliegdag grote hoeveelheden aan energie verbruikt worden. Met het juiste equipment kunnen deze accu's binnen 15 minuten opgeladen worden, zonder daarbij heet te lopen of schade te nemen. Daarmee kan met een enkele accu voor de hele dag volstaan worden, waar men voorheen met 30-60 minuten wachttijd minstens twee accu's nodig had.

Indien er "veel stroom getrokken" wordt, is het ook beter dat NiMH-cellen niet meermaals per dag opgeladen worden, en dus moest men nog meer accu's meeslepen. Dat was met de vondst van de LiFePo-accu verleden tijd!

Deze cellen gelden vandaag de dag nog steeds als insidertip voor diverse hobby's: afstandbediende auto's, boten etc.
Het enigste nadeel in het bereik van de modelbouw t.o.v. de reeds geetableerde LitPo-accu's is een ietwat hoger gewicht bij dezelfde energielevering en bij hoge stroomcapaciteiten, (boven de 50A) ietwat minder vermogen. Net bij op afstand bediende vliegtuigen/helicopters komt het juist op het laatste gram of op de laatste Watt an vermogen aan, maar dat is ook alleen maar competatief niveau.

Voordelen
Kijkend naar de oorsprong (gereedschappenmarkt) zijn LiFePo's voor maximale laadcyclussen en levensduur geconstrueerd, bij schonende behandeling zouden 5000 laadcyclussen mogelijk zijn. Bij modelbouwtypische snellaadmethodes worden deze cyclussen natuurlijk zeer gereduceerd, tot wel het tienvoudige.
Bij het gebruik in Airsoft zijn cyclussen van duidelijk meer als 1000 (!!!) mogelijk. Als ze dit punt bereikt hebben, hebben ze ca. 20% van hun capaciteit verloren, zijn echter dan nog lang niet kapot.

De weerstand is bij deze cellen over hun levensduur gezien extreem constant en duidelijk beter als bij bijvoorbeeld NiMh-accu's welke deels al na 50 keer laden door hoge capaciteits- en prestatieverliezen onbruikbaar waren.
Hetzelfde probleem hebben LiPo's die reeds 150 tot 200 cyclussen achter de rug hebben - deze "verouderen" alleen al door in het rek te liggen!

Al deze problemen kennen de LiFePos niet!
Hier een opsomming van de belangrijkste punten:

• Ze branden niet! Onder de extreemste belastingen kunnen ze natuurlijk (zoals iedere accu/batterij) barsten,- deze belastingen komen in Airsoft echter niet voor, De typische "thermische runaway", het thermisch doorbranden van de accu's, kan bij dit type niet voorkomen!
  • Zeer hoge levensduur met >5000 cyclussen bij 1C laden/ontladen
  • Zeer lage zelfontlading, 4 weken voor gebruik laden en er is nog steeds probleemloos 95% van de capaciteit voorhanden. NiMh/NiCd hebben in dezelfde tijd meer als 50% verloren, of zijn zelfs compleet leeg!
  • Zeer contante spanning tijdens het ontladen ->power tot aan het einde!
  • Minder gevoelig als LiPo's met betrekking tot overbeladen en leegtrekken van de accu's
laatste moet echter bij beide accutypes zo goed als vermeden worden, daar het absoluut geen nut heeft en enkel de levensduur negatief beïnvloedt.

Waarschuwing
LiFePo's zijn geen wonderaccu's en ook niet immuun tegen kortsluiting of massieve overbelasting tijdens het laden!

Hier een voorbeeld van een beschadigde LiFePo accu:
http://www.abload.de/image.php?img=dscf3523zbij.jpg

http://www.abload.de/image.php?img=dscf3517rbyl.jpg

http://www.abload.de/image.php?img=dscf3520kbzq.jpg

Volgens de eigenaar heeft de accu (na een kortsluiting) plotseling gesist, batterijzuur versproeid en begon te roken.
In tegenstelling tot LiPo's is deze echter nicht in vlammen opgegaan of zelfs geexplodeerd!
http://www.youtube.com/watch?v=CbD12lx2GUg

Gegevens
Max. Laadspanning 3,6V
Min. Spanning 2,5V
Capaciteit 1100mA (effektief 950mAh)
Laadcapaciteit 4C (ca. 4A) (7C getest - 7,5A!!)
Ontladingscapaciteit 30C / <10sec: 60C
18,3 x 65 mm (diameter x lengte)
39 gram

Systeemspanning 3,3V
Laadspanning 3,6V
Min. spanning 2,5V
Capaciteit 2300mA
Laadcapaciteit 4C (ca. 10A)
Ontladingscapaciteit 30C / snelontladen <10sec: 60C
27x66 mm
70 gram

1100mAh, dat is toch veel te weinig?!
Nee...
De LiFePo's leveren vermogen tot aan het einde en geven daarbij de spanning zeer constant af. Daarom laat de spanning bij een "maar" 3 cellen á 3,3V pas kort voor het eind der capaciteit na, met andere woorden - de ROF blijft tijdens de gebruikstijd constant blijft en dan aan de rem trekt.

Beelden, gebruiksvoorbeelden, adapter & Co

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Userbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikelijke stekkers zijn bijvoorbeeld Tamiya (klein alsook groot) , Multiplex of Dean. De accu's laten zich in vele configuraties solderen, naast de specialere vormen voor bijvoorbeeld AN/PEQ of Cranestock, is de volgende vorm het meest gangbare bij de meeste AEGs:

[url='http://www.abload.de/image.php?img=sell_as-25tpw6.jpg']Afbeelding[/url]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toveren kunnen de accu's niet, het is onmogelijk deze accu's in een normale handguard van een MP5 te krijgen (bij de SD versies natuurlijk wel weer.
Website:http://www.toothsquad.nl/
FB: facebook.com/toothsquad.airsoftteam

Datum me lumen oculorum meorum ne cadas in somno mortis.
Ne dicat inimicus meus: "ego habe potestatem circa eum"
(latijns ps 13)
Toothpick

Camouflage: MTP (GB)
Replica Collectie: L85A1+granaatwerper, L86LSW, L85 AFV, M92.

Re: LiFePo Guide - "de betere LiPo"

Berichtdoor Reliku » wo 23 jan 2013, 16:50

toothpick schreef:Ingenieuze modelbouwers, steeds op zoek naar de nieuwste accu-technologiën (lees: LiPo, LiIo), hebben deze accu's enkele jaren geleden voor hun hobby "ontdekt".
Sind (ongeveer) 2005 worden deze accu's vooral in de "helicopter-community gebruikt, waar per vliegdag grote hoeveelheden aan energie verbruikt worden. Met het juiste equipment kunnen deze accu's binnen 15 minuten opgeladen worden, zonder daarbij heet te lopen of schade te nemen. Daarmee kan met een enkele accu voor de hele dag volstaan worden, waar men voorheen met 30-60 minuten wachttijd minstens twee accu's nodig had.

Ik weet niet hoe het met die ingenieuze modelbouwers zit, maar ik vlieg zelf heli en naast het feit dat ik zelf geen lifepo's gebruik, ken ik ook helemaal niemand die ze wel gebruikt. Lipo's hebben tegenover lifepo's vele voordelen. Het enige voordeel dat lifepo's hebben is dat ze niet ontploffen en langer gebruikt kunnen worden. Maar (zeker voor de 450 en 500 size heli's) liggen de lipo prijzen inmiddels zo laag dat dit niet relevant is. Lipo's bevatten meer energie en hebben een hoger voltage terwijl ze lichter zijn en een kleiner formaat hebben. Een pre is wel dat je er netjes mee om gaat.

Verder goed artikel hoor! Gewoon een klein puntje dat ik even kwijt wou :roll:

Lifepo's zijn voor airsoft waarschijnlijk interessanter dan lipo's omdat ze niet per definitie licht hoeven te zijn en de extra veiligheid en levensduur wel prettig is. Ik weet niet of ik ze zelf ook zou gebruiken, maar het zijn zeker zeer potentiële accu's :)
Check ook mijn facebook pagina
Als ik na een paar dagen nog niet reageer op een PM, stuur er dan nog een ;)
Reliku

Camouflage: Flecktarn
Replica Collectie: VSR-R // M4 RIS gbbr // KAC PDW gbbr // MK18 aeg // te veel sidearms

Berichtdoor Toothpick » do 24 jan 2013, 07:48

een lifepo is beter voor je triggerplates en je gearbox doordat deze met 9,9v minder schade maakt dan een 11,1v lipo

Ik speel zelf sinds kort met lifepo en ben er content over.

(latijns ps 13)
Toothpick

Berichtdoor Tauron » do 24 jan 2013, 12:53

waar heb je deze LiFePo's gehaald ? bij Hobbyking hebben ze allemaal van die vage plugs en ik gebruik grotendeels Deans en op sommigen Tamiya (wordt deans als ik ze in Nederland mag onderhouden, geen zin om dat in belgie te laten doen )

De lipo's die ik nu gebruik zijn 7.4v 15c en 7.4v 30C met 60C burst. die is in mijn ogen net wat te veel omdat ik geen mosfet in de replica heb waar die bij hoort.
Afbeelding

Meppie : yep - je hebt beginners, dan krijg je milsim en dan komt SHAT.
Tauron : zolang je dat maar weet
Tauron

Camouflage: Partizan M, MARPAT, Vegetato
Replica Collectie: Realsword Type 97 + 97b, Cyma RPK, G&P M14, A&K Masada, King Arms SIG 556 DMR, Tokyo Marui G18c AEP, Goblin Deuce, A&K M249 MkII, VFC AK74UN, Dboys AK74, Real Sword SVD

Berichtdoor Reliku » do 24 jan 2013, 15:01

En een 2cells lipo dan? Gaat je rate of fire iets omlaag maar dat maakt mij niet zoveel uit. Past ook lekker overal in.

Then again, lifepo's zijn waarschijnlijk beter ja :P
Check ook mijn facebook pagina
Als ik na een paar dagen nog niet reageer op een PM, stuur er dan nog een ;)
Reliku

Camouflage: Flecktarn
Replica Collectie: VSR-R // M4 RIS gbbr // KAC PDW gbbr // MK18 aeg // te veel sidearms

Berichtdoor Toothpick » vr 25 jan 2013, 11:58

ik heb ze van ebay. Met tamiylia plug maar ik laat de boel vervangen zodat ik betere benutting heb van accu. Ik laat er van die gele stekkertjes op zetten.weet ff niet hoe die heten

(latijns ps 13)
Toothpick

Berichtdoor DoriDori89 » di 19 feb 2013, 01:28

Hoe zit het eigenlijk met de cut-off van AEG's? In onze auto's moesten we een cut-off hebben om de LiPo's niet volledig leeg te laten lopen anders gaan ze stuk.

En aan hoeveel Mah moet ik gaan denken? Wij reden met 2400-5400mah maar daar vraag je wel veel meer bij?
Ik heb op internet gelezen dat je met +/- 2000mah al heel ver komt, kan iemand dat bevestigen?

En kan je dus gewoon 20c 7.4v 2400mah in je AEG zetten?(mits de AEG natuurlijk op 7.4v Lipo's loopt)
(zie conrad.nl)

Wat betreft die stekkers, gewoon afknippen en om solderen naar de stekkers die je wilt, is niet zo moeilijk. Krimp kous eromheen voor de veiligheid en klaar. Voor optimaal gebruik zou ik de Tamiya stekkers lekker eraf knippen en goud contacten erop zetten. Al weet ik niet hoeveel voordeel je dan hebt met een AEG.
DoriDori89

Camouflage: OD/Woodland
Replica Collectie: APS ASR115

Berichtdoor Toothpick » di 19 feb 2013, 06:42

zoals vermeld in andere topic op jou bericht;er is gee cut-off

Viel me trouwens op dat er geen lifpo alarmen bestaan om te voorkomen dat je ze leeg trekt.

Ik heb xt-60 (als ik het goed typ) connectoren besteld om de tamilia te vervangen. Zo maak ik beter contact. Zijn 1van de beste connectoren heb ik her en der gehoord/gelezen.

(latijns ps 13)
Toothpick

Berichtdoor Silver » di 19 feb 2013, 09:11

Tooth, met jou akkoord ga ik hier een sticky van maken!

P.s. Ik doe het al, maar anders un-sticky ik hem wel ;).
Ideeën, vragen of klachten? Laat het de administrators en moderators weten!
Het is de laatste tijd erg druk, maar wij doen ons best z.s.m. te reageren.

Wil je ook via Facebook op de hoogte blijven: http://www.facebook.com/airsoftnederland.
Silver
Airsoft.nl Staff

Camouflage: DPM, Woodland, A-TACS FG

Berichtdoor DoriDori89 » di 19 feb 2013, 12:04

Lijkt me een goede.

Ja ik ben niet zo bekend bij die lifepo's, maar als het princiepe hetzelfde is als Lipo's kan ik wel begrijpen dat je daar een cut-off/alarm op wilt hebben.
DoriDori89

Camouflage: OD/Woodland
Replica Collectie: APS ASR115

Volgende

Keer terug naar Onderhoud, Customizing & Upgrading.