The Untold Truth about Hop Up & Barrel Diameter.

Vragen over onderhoud, aanpassingen, upgrades, hier ben je op de juiste bestemming.

Moderator: Panda

The Untold Truth about Hop Up & Barrel Diameter.

Berichtdoor Hogader » zo 25 mei 2014, 21:27

Hoevaak lees je tegenwoordig wel niet vragen omtrent "welke barrel is het beste?" of "moet ik die 6.01 erin steken voor super precisie?". Ook ik krijg ze en na een 100x uitleggen hoe het precies zit ga ik het geheel maar even documenteren zodat ik wat makkelijker kan verwijzen. Tevens een leuke "natuurkunde" les voor iedere andere Airsofter.

Laten we beginnen bij het begin. Om namelijk te weten welke barrel er gekozen moet worden is het van belang dat men eerst het hele hop up process kent.

Hop-Up
Waarschijnlijk zeg ik niets nieuws als ik vertel dat het hop up systeem ervoor zorgt dat de BB backspin krijgt, waardoor deze een grotere afstand zal overbruggen. Dit gebeurd doordat er de BB wordt getoucheerd door een hop up rubber. De BB ondervind hierdoor aan de bovenkant weerstand van de rubber (daarom dus ook nooit rotzooi als siliconen aan de binnenkant van je bucking). Daar hij geen weerstand heeft aan de onderkant zal de onderkant harder gaan dan de bovenkant en zo is de backspin geboren.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen ga ik een veelgedachte theorie uit de lucht helpen. Vele spelers (en andere) denken namelijk dat de BB, nadat deze door de hop up rubber is getoucheerd door de barrel "zweeft", met in het ideale geval dat hij de rand geen enkele keer raakt. Deze gedachte wordt gevoed door vele internetplaatjes. Dit is echter volslagen onjuist. Wat er namelijk daadwerkelijk gebeurd is het volgende.

Zoals we allemaal wel eens ooit hebben gemerkt/getest gaat de BB in een flinke schuine baan omhoog als we hem teveel hop up geven. Het geven van backspin aan een BB resulteert er dus in dat hij omhoog gaat. Daar het hop up effect al wordt toegediend helemaal aan het begin van de barrel zal de BB ook vanaf dat moment al "omhoog" willen. De BB wil dus in het begin al omhoog, maar wordt hierbij gehinderd door de barrel. Door de backspin zal de BB echter na dit initiele contact nog altijd omhoog willen. Dit resulteert erin dat de BB over de bovenkant van de barrel zal rollen.

In het meest ideale geval zal de hop up zo afgesteld zijn dat de BB rustig over de bovenkant van de barrel rolt om na het verlaten van de barrel de ideale hoeveelheid hop up over te hebben om zover mogelijk te kunnen komen.

Met deze omschakeling in het denken over de hop up vallen nu een aantal dingen te beantwoorden.

Tightbore vs Widebore
Nog een veel gehoorde misvatting is dat een precision barrel (6.01) zorgt voor meer precisie en range. Als we echter bovenstaande theorie erbij pakken omtrent de manier hoe de BB door de barrel gaat dan kan opgemaakt worden dat een 6.01 (ten opzichte van een identiek systeem met een bijv 6.05) wel voor een FPS boost zal zorgen, maar juist in range en precisie achteruit gaat.

Waarom? Een gemiddelde Extreme Precision BB is +- 5.96mm. Als we dezelfde setup met een 6.01 weer vergelijken met een 6.05 dan zal duidelijk zijn dat er meer lucht "langs" de BB vloeit in de 6.05 setup. Deze lucht, welke voor een groot deel aan de onderkant zal zijn, zorgt ervoor dat de BB gestabiliseerd tegen de bovenkant zal worden.

Waarom is dit belangrijk? Met de huidige barrel fabricage is het niet mogelijk een ultiem vlakke barrel te maken. Er zal dus altijd oneffenheid in de bore zijn. Deze "hobbels" zorgen samen met vuil ervoor dat de BB van zijn ideale pad tegen het dak van de barrel af zal "stuiteren". Daar een 6.05 meer lucht onder deze BB heeft stromen zal het stuiteren sterker gedempt worden.

Wordt deze stuitering beter gedempt dan zal de BB zijn backspin beter vasthouden. Dit resultaat in een rustigere vliegpad met minder afwijking (dus betere precisie) en verdere range. Vanzelfsprekend kan gezegd worden dat (als alles verder hetzelfde is) een 6.23 (zoals de Orga Magnus barrels) voor een nog betere range en precisie zal zorgen.

"Maar waarom heb je dan zoveel 6.03's/6.05's etc in een AEG en niet iets met een grotere bore?" De reden hiervoor is simpel. Ten eerste levert een leverancier hetgeen de klant graag wilt of dat het gewenste effect heeft of niet maakt niet uit. Ten tweede, en veel belangrijker, is dat een grotere bore ervoor zorgt dat er meer lucht nodig is om eenzelfde fps waarde te behalen.

Oftewel, wil men eenzelfde fps waarde behalen dan zal er (als de rest gelijk is) een zwaardere veer gestoken moeten worden. Zoals iedereen wel weet betekent een zwaardere veer meer stress op de gearbox en dus een grotere kans op het stukgaan van een onderdeel in die gearbox. Er zal dus een afweging gemaakt moeten worden. (Dit is ook gelijk het grote voordeel van een Polarstar daar deze zonder grote consequenties de hoeveelheid lucht kan ophogen)

(Side-Note: PDI, de vooraanstaande barrel maker, laat zelf duidelijk op hun site weten dat hun 6.01 barrels zijn voor FPS en hun 6.05 barrels voor Accuracy/Range)

Barrel Quality
Een fractie 10 a 100 (als het niet meer is) keer belangrijker dan barrel diameter is bore quality, oftewel de kwaliteit van de binnenkant van de barrel. Een betere kwaliteit betekent een betere consistency in de bore diameter. In simpel Nederlands, er zitten minder hobbels en gaten in de barrel. Vanzelfsprekend betekent dit dus ook dat de BB minder vaak van zijn ideale lijn wordt afgeduwd en dus zijn backspin beter zal behouden.

En welk merk heeft er nu de beste kwaliteit? Deze vraag beantwoorden is niet simpel 1-2-3 mogelijk, daar vele bedrijven wel hun barrel consistency tonen, maar het voor ons als sleutelaar praktisch onmogelijk is om te controleren of dit daadwerkelijk wel zo is over de gehele lengte van de barrel. Dit geval blijft dus vooral een gevalletje "ervaringen" en zelf testen.

Om het wel wat gemakkelijker te maken valt te vertellen dat een barrel van Stainless Steel (PDI/Prometheus) Beter te fabriceren is met een zeer kleine afwijking in de bore. Uiteraard zijn dit dus de duurdere modellen. Aluminium is zachter en Brass is minder consistent, maar beide wel goedkoper.

Nog zo'n leuke marketing term is de zogenaamde coating. Ondanks dat deze initieel een goed resultaat zullen geven is de gedachtegang aan het hebben van een coating in de barrel pertinent fout. Waarom? Producenten gebruiken een coating om de bore smoother te krijgen. Oftewel hun productieprocess genereert niet de gewenste resultaten en de coating wordt gebruikt om de gaten in de bore op te vullen en zo een vlakkere barrel te genereren.

Alhoewel de reden niet zo goed is, is dit initieel een vrij slimme tactiek. De barrel zal er vlakker van zijn en dus een beter resultaat geven. Echter zoals met iedere coating zal ook de coating in de barrel slijten met gebruik. Het kan dus ook niet anders dan dat de resultaten steeds zwakker worden (dit kan overigens wel vele duizenden BB's schelen, maar zal hoe dan ook komen).

(Side note: Dit verklaard ook de opmerkingen die ik hoe dan ook ga krijgen in de trand van: "Maar ik haal zeker meer precisie en range uit mijn "Insert Merk X" 6.01 barrel dan mijn Stock 6.08 barrel". Ja dat is goed mogelijk aangezien de kwaliteit van de barrel simpelweg gewoon stukken beter is.)

(Side Note #2: De eerste generatie Madbull barrels hadden een zogenaamde Teflon coating en stonden erom bekend na een X Duizend rounds tegen een performance cliff aan te lopen. De coating was op dat moment zover versleten dat de slechte kwaliteit barrel "zichtbaar" werd en de performance kelderden.)

Vragen?
Heb je vragen of opmerkingen stel ze dan gerust, ben benieuwd of we er iemand met iets andere ideeen is zodat we nog wat kunnen sparren.

(Personal Note: Ik zal wss het een en ander zijn vergeten, maar in hoofdlijnen staat het iig alvast)
Eigenaar van het HGDR Entertainment Youtube channel. Subscribe nu en blijf op de hoogte van alle laatste video's: Subscribe!
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Zie je mij de term "replica('s)" gebruiken, dan bedoel ik daar wettelijk gezien "Airsoft Apparaten" mee. (Tenzij anders vermeld)

Disclaimer: Ik heb geen persoon van het recht, dus neem mijn posts nooit als waarheid aan!
Hogader

Camouflage: Marpat, Vegetato, Kryptek
Replica Collectie: VFC Scar-H, Umarex UMP .45 /w Silencer, G&G M14 EBR, D-Boys KAC PDW, Cyma CM045a, AGM Shotgun Short 003

Re: The Untold Truth about Hop Up & Barrel Diameter.

Berichtdoor CerberaSagaris » zo 25 mei 2014, 21:47

Ik ben wel benieuwd naar ervaringenen en eigenschappen van de zogenoemde miracle barrle en welke geheimen dit ontwerp met zich mee draagt. Iemand die dit uit de doeken kan doen?
Afbeelding
Actual battlefootage: Killzone -BIA, The officers mess -BIA
CerberaSagaris

Camouflage: UCP ACU/ OD, NL DPM/ OD
Replica Collectie: Bolt B4A1 BRSS +mods, We M92 Beretta, Cyma MP5

Berichtdoor Schnitzelbakker » zo 25 mei 2014, 22:13

Volgens mij was daar de truc van dat er een soort gleuf zit onder in de barrel waardoor de BB meer in het midden van de barrel zou moeten blijven gedurende het tijdsbestek dat hij door de barrel reist
Laatst bijgewerkt door Schnitzelbakker op zo 25 mei 2014, 22:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Schnitzelbakker

Replica Collectie: Tja...

Berichtdoor Maverick » zo 25 mei 2014, 22:15

Goed verhaal en klinkt allemaal logisch.
Ik heb toevallig vandaag geskirmd met mijn tweedehands aangeschafte sniper.
Hierin zat een 6.01 PDI barrel.
Er is een PDI 6.05 barrel onderweg mijn kant uit, dus kan ik meteen het verschil meten.
Alhoewel de nieuwe barrel wel iets langer zal zijn.(430mm ipv 303 mm)
Maverick

Camouflage: Multicam
Replica Collectie: Bolt B4 Sopmod, Tokyo Marui VSR10 GSPEC, WE G17 GEN 4

Berichtdoor TheMaXoMan » zo 25 mei 2014, 22:50

Hmm wil niet eigenwijs klinken maar iets snap ik niet
Als de barrel kleiner (6.01) is dan de normale (6.05) waardoor je meer fps krijgt dus meer druk achter je bb dan is het toch logisch dat hij verder komt dus meer range?
TheMaXoMan

Replica Collectie: DBoys casv m4, A&K m4a1,m203

Berichtdoor Hogader » zo 25 mei 2014, 22:52

TheMaXoMan schreef:Hmm wil niet eigenwijs klinken maar iets snap ik niet
Als de barrel kleiner (6.01) is dan de normale (6.05) waardoor je meer fps krijgt dus meer druk achter je bb dan is het toch logisch dat hij verder komt dus meer range?

Als alles op de diameter na gelijk is (dus de FPS gelijk) dan nee. Het klopt dat mensen op die manier wel eens betere resultaten krijgen, echter is dan de gehele vergelijking mank (er is immers meer veranderd dan de diameter van de barrel)

CerberaSagaris schreef:Ik ben wel benieuwd naar ervaringenen en eigenschappen van de zogenoemde miracle barrle en welke geheimen dit ontwerp met zich mee draagt. Iemand die dit uit de doeken kan doen?

Nog niet ingekeken, zal ik eens doen.
Eigenaar van het HGDR Entertainment Youtube channel. Subscribe nu en blijf op de hoogte van alle laatste video's: Subscribe!
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Zie je mij de term "replica('s)" gebruiken, dan bedoel ik daar wettelijk gezien "Airsoft Apparaten" mee. (Tenzij anders vermeld)

Disclaimer: Ik heb geen persoon van het recht, dus neem mijn posts nooit als waarheid aan!
Hogader

Camouflage: Marpat, Vegetato, Kryptek
Replica Collectie: VFC Scar-H, Umarex UMP .45 /w Silencer, G&G M14 EBR, D-Boys KAC PDW, Cyma CM045a, AGM Shotgun Short 003

Berichtdoor NevsNL » ma 26 mei 2014, 06:08

CerberaSagaris schreef:Ik ben wel benieuwd naar ervaringenen en eigenschappen van de zogenoemde miracle barrle en welke geheimen dit ontwerp met zich mee draagt. Iemand die dit uit de doeken kan doen?

Toevallig kwam ik die gisteren ergens tegen. De link kan ik niet meer vinden, maar er was een shop die ze besteld had en getest had. Het resultaat was zeer bedroevend en het klonk als een verkoopscam....
NevsNL

Camouflage: MC, WDL, PMC
Replica Collectie: TM HK416D/VFC HK416CQB/VFC MK18 Mod 1/TM P226/TM G17

Berichtdoor McKai » ma 26 mei 2014, 07:40

Sticky bitte!!
1oo7hndrd schreef:Ben het niet altijd met je eens McKai, maar in dit geval... +100%.
McKai

Berichtdoor Vortix » ma 26 mei 2014, 08:02

Ik wil niet enorm overkomen als een zeikerd, maar volgens mij wordt hier iets gepresenteerd als de waarheid terwijl op zo'n beetje elk internationaal airsoftforum de discussie hierover nog hevig woedt.

Tenzij ik een heel gedeelte van de discussie heb gemist hoor. Begrijp me niet verkeerd, ik ben het niet per sé met je oneens hoor.
'We should remember that one man is much the same as any other, and that he is best who is trained in the severest school'
-Thucydides

Woohoo, dress blues with a sword!
Vortix

Camouflage: Multicam
Replica Collectie: Primary: King Arms OA-15 M8 | Backup: DBoys Mk18 Mod1 | Secondary: USP Compact

Berichtdoor Meppie » ma 26 mei 2014, 09:18

Ik ben voor een 6.01 tov een 6.05 om de volgende redenen:
- de smallere loop zorgt voor een vlakkere amplitude van de BB zodat de groepering beter is.
- het luchtkussen verhaal gaat alleen op indien de luchtdruk in onderkant van de barrel hoger is dan aan de bovenkant van de barrel - en die vlieger gaat niet op.
- de kwaliteit van je BB is ook rete belangrijk - hoe ronder de bb des te beter rolt hij door je barrel ipv dat hij er doorheen stuitert. Ga dus niet verwachten dat je betere range en groepering krijgt ook al koop je nog steeds dezelfde goedkoopst mogelijke bb.
- dan hebben we nog het compressie-ratio verhaal. Soms werkt een 6.05 beter vanwege de verhouding van de inhoud van je inner-barrel tov de inhoud van je cilinder en soms ook niet.

De ideale verhouding komt uiteindelijk uit een combinatie van:
- inhoud cilinder versus inhoud inner barrel
- goede kwaliteit hopup kamer - de luchtdruk vervormd de hopup kamer wel of niet.
- goede kwaliteit hopup rubber voor een consistente backspin
- goede kwaliteit BB voor een betrouwbare en regelmatige vlucht van de BB
- goede kwaliteit Nozzle voor goede luchtdichte aansluiting met de hopupkamer

Ik kan dat argument op de PDI website over 6.01 vs 6.05 nergens vinden dus een link zou gewaardeerd worden.

En vergeet niet dat de schutter zijn replica zo stil mogelijk moet houden tijdens het schot ... en dan is die zware replica met al die DEVGRU accesoires best lastig stil te houden.
When I am finished playing against you there is always 0900-0101 to contact someone who cares.
Meppie
Airsoft.nl Staff

Camouflage: Multicam en Marpat
Replica Collectie: M700, L96, Systema --> M110, HK416, M4 TM --> P226

Volgende

Keer terug naar Onderhoud, Customizing & Upgrading.