The Road to Red Sqdrn '08 - '10: an impressionist story

Moderator: Panda

The Road to Red Sqdrn '08 - '10: an impressionist story

Berichtdoor Fl4m3s87 » do 15 dec 2016, 13:45

Het zou zo de titel van een boek kunnen zijn :P

Anyway, het lijkt me leuk om mijn voortgang van een NSWDG (Naval Special Warfare Development Group a.k.a. DEVGRU a.k.a. Seal Team Six) load-out met jullie te delen.

Wie?
De DEVGRU is een onderdeel van het Joint Special Operations Command of JSOC en is eigenlijk voortgekomen uit het ontmantelde Seal Team Six. De naam development group komt van de aanstelling voor het testen en ontwikkelen van nieuwe technieken en technologieën. Taken die zij - naast het testen - uitvoeren zijn vooral proactieve antiterreurbestrijding, uitschakelen van of juist terugbrengen van HVTs en het voorkomen van verspreiding van wapens (waaronder ook massavernietigingswapens).

Dat ongeveer in een notendopje samengevat en 'by all means necessary', want deze heren hebben veel vrijstellingen. Ze hebben de vrijheid om willekeurige kapsels en gezichtshaar te behouden (wat normaliter streng tegen de regels is), om zo onopvallend in het publiek te kunnen opgaan. Ze dragen voor het merendeel geen uniformen om niet op te vallen, en wanneer zij wel een uniform dragen is het vaak zonder insignes, namen, et cetera. Als ze 'uitgeleend' worden aan andere onderdelen, dragen ze ook de uniformen van dat onderdeel. En dat alles met de nieuwste snufjes en trucjes, want tussen al dat oorlogsgeweld door, moet er ook getest worden :P En dat alles met de grootste geheimhouding, classificaties, OPSEC, enzovoorts.

De NSWDG is opgedeeld in negen squadrons die op hun beurt weer bestaan uit drie troops en die weer zijn onderverdeeld in teams of assaulters genaamd.

Red Squadron (Assault Teams)
Gold Squadron (Assault Teams)
Blue Squadron (Assault Teams)
Silver Squadron (Assault Teams)
Black Squadron (Intelligence, Reconnaissance, & Surveillance Teams)
EOD Squadron (Explosive Ordnance Disposal)
Gray Squadron (Mobility Teams, Transportation/Divers)
Technical Support Squadron (Tactical Cryptologic Support, Tactical Information Operations)
Green Squadron (Selection/Training)

De meest bekende missie is natuurlijk Operation Neptune Spear a.k.a. Geronimo a.k.a. The Death of Osama bin Laden in mei 2011.

Wat?
Red Squadron, ook wel Red Squadron Indians, is een van de vier assault teams binnen DEVGRU. Naar het schijnt, zijn zij het team dat onder andere Operation Neptune Spear heeft uitgevoerd. Dat maakt research doen naar de juiste load-out een stuk eenvoudiger. Er zijn namelijk boeken, films en biografieën hierover verschenen, waar zo nu en dan eens uitspraken of zelfs foto's worden gepubliceerd van onderdelen van load-out. Want, zoals je zult begrijpen, komt de Amerikaanse overheid niet met een uitgebreid publiek rapport hoe de Amerikaanse elite van de elite met de nieuwste snufjes in de vorm van product X, merk Y en type Z met behulp van de nieuwste tactische en technische inzetmethodes A, B en C aartsvijand nummer 1 heeft uitgeschakeld. Al die beetjes informatie bij elkaar vormen dan vervolgens een stabiele basis om je load-out uit samen te gaan stellen.

Maar goed, Operation Neptune Spear was in mei 2011 en ik kies voor een load-out in de periode van 2008 tot 2010. En daar zit behoorlijk wat verschil in! Dus met een goede basis van recente items (zo zie je dat onder andere de oudere Crye Precision Gen2 kleding nog word gedragen in 2016, terwijl Gen3 al uit was en je dus kunt aannemen met wat referentiemateriaal dat in 2008 ook al Gen2's werden gedragen), het nodige research op internet, wat hulp van re-enactors en een flinke community daarachter kom je dan al snel tot de conclusie dat je stevig aan de slag moet.

Wat overduidelijke voorbeelden van verschillen tussen 2011 en 2008, uiterlijk 2010.
- Ops-Core FAST versus MICH2001 helmen
- GPNVG-18 versus AN/PVS-15 nachtkijkers
- 6094a versus 6094k plate carriers
...en zo nog meer natuurlijk. Sommige dingen die toen verkrijgbaar waren, zijn nu niet meer te verkrijgen of gigantisch prijzig, alles wat modern is word en mass geproduceerd, maar oudere zaken niet meer. Kortom, best een uitdaging om alle spulletjes zo correct mogelijk bij elkaar te sprokkelen.

Maar waarom kies je dan niet de moderne variant? Dat is toch makkelijker? Yup, dat klopt! Maar om er even een toepasselijke quote in te gooien 'The only easy day was yesterday' en het oog wil ook nog wat. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld de MICH2001 een toffere helm en de 6094k een mooiere plate carrier. Dus met dat gegeven ga je aan de slag en op zoek naar een passende era en team en kwam de '08 - '10 Red Squadron als winnaar uit de bus.

Waarmee?
Tja, de verzameling van spullen gaat dan starten. Je hebt een duidelijk doel, weet na al je research ongeveer wat je nodig hebt en dan moet je het maar gaan kopen. Nieuwe, tweedehands, real steel, reproductie. Veel keuzes, ieder met zijn eigen pro's en contra's en soms zie je door de bomen het bos niet meer...

Niet vergeten dat ik ook nog spul in de kast heb liggen. En op mijn replica's, holster en wat klein spul na is er werkelijk niets bruikbaar voor de kit. Hoewel ik nu ook al AOR1 heb, is het een Gen3 stijl broek en shirt en heb ik een 6094a plate carrier. Die moeten vervangen worden voor een Gen2 stijl en 6094k. Mijn FAST PJ helm stond al langer op het lijstje om vervangen te worden, want ik wilde al een MICH2001. Mijn Sordins moeten Comtac II worden, mijn EOTech XPS wordt een EOTech 551...

Does it ever stop? Nee. Want vervangen is deel 1, de rest aanschaffen is deel 2. Een riggers belt, een personal retention lanyard, een MS2000 strobe, detail dingetje hier zoals restraints, detail dingetje daar zoals een lampje. De lijst lijkt wel eindeloos. Maar tegelijkertijd zit daar de lol van dit alles.

Kijk, je kunt een willekeurige dump binnenlopen en een setje DPM, bokkentuigje, veldpet en een veldfles kopen om vervolgens met je SciFi blaster te airsoften. Whatever works for you, en dat respecteer ik. De afgelopen tijd heb ik echter gemerkt dat ik meer genoegen haal uit een potje airsoft dat 'klopt'. Niet zozeer dat ik een uber-elite-hardcore MilSimspeler ben, maar ik haal voldoening uit een stukje LARP, bivakkeren, wacht houden, formaties, techniek en tactiek. Om die voldoening nog verder uit te breiden, wil ik ook gaan voor een 'echte' load-out. Dat kan in de breedste zin van het woord: degelijke reproducties in combinatie met real steel producten en zelfs eventueel qua gewicht (denk aan SAPI-plates en helm bijvoorbeeld). Hoever ik daarin ga, heb ik nog niet helder.

Het onderzoeken, verzamelen van referentiemateriaal, maken van lijstjes, met een community sparren over de juistheid, het afwegen of je juist voor replica of real steel moet gaan enzovoort; het klinkt supersuf en ik had verwacht dat het een ellenlang proces zou zijn. Maar nu ik eenmaal bezig ben zie ik er de lol van in! Als je mondjesmaat die eindstreep weet te behalen en uiteindelijk je lijstje compleet hebt, is dat toch wel een minuscuul vreugdedansje waard.

Wanneer?
Het liefst had ik alles gisteren al klaar. Logisch, want je hebt je zinnen ergens op gezet en dus wil je zo snel mogelijk aan de bak! Maar goed, met het verzamelen van alle informatie, vinden van de juiste mensen die je kunnen helpen, maken van een kit list ben ik inmiddels toch al weer een - give or take - een maandje of 2 a 3 zoet. En dan heb ik nog niets gekocht...

Nee, eerst gaat mijn oude load-out de deur uit. Ik kan wel een soort van airsoft hoarder worden en alles maar bewaren *kuchpandakuch* :P, in de hoop dat ik het ooit nog kan gebruiken, maar ik zie meer heil in de spullen die niet passen in de nieuwe kit te verkopen en die fondsen die daar weer mee vrijkomen te investeren in mijn nieuwe kit. En geloof me, daarmee koop ik lang niet alles in een keer. Dus ook de aanschaf van alles zal mondjesmaat verlopen, naar gelang de portemonnee steeds weer wat toe laat. Stip op de horizon: voor de zomer van 2017 alles klaar, zodat deze fancy pants mooiboy komende zomer de airsoftvelden in een nieuwe load-out kan domineren.

Stap 1 is gezet: de keuze van een onderdeel, eenheid, team en era
Stap 2 is ook gezet: research doen en op basis daarvan een kit list maken
Stap 3 is ook al gezet: al mijn huidige gear staat inmiddels te koop
Stap 4 hoop ik snel te kunnen zetten, zodat er wat picture updates zullen volgen op dit topic

Wil je wat meer op de hoogte blijven? Check dan ook even mijn Facebookpagina. Ik probeer sinds kort zo nu en dan eens wat te vertellen over airsoft en zeer zeker ook over deze aankomende load-out.
Fl4m3s87
Airsoft.nl Moderator

Camouflage: NWU I&II/AOR2&AOR1
Replica Collectie: VFC H&K416 D, TM Sig Sauer P226 E2

Re: The Road to Red Sqdrn '08 - '10: an impressionist story

Berichtdoor maurice70 » do 15 dec 2016, 17:17

Nou wat gaaf!!! Succes
Ik ga zeker ff je FB checken

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
maurice70

Berichtdoor Loose balls » za 11 maart 2017, 13:21

Goed verhaal, lekker kort ook :lol:
No pads, no helmets, just balls.
Afbeelding
Loose balls
S5 Member

Camouflage: PMC, Woodland
Replica Collectie: CYMA AK 105, ASG G17

Berichtdoor twotone » zo 09 apr 2017, 00:33

Flinke lap tekst om te lezen, maar 't is goed geschreven en daardoor ook goed leesbaar :)

Ben erg benieuwd hoe 't er allemaal uit gaat zien!
twotone

Camouflage: Multicam/glam
Replica Collectie: Specna Arms B-07 M16A4, G&G GC16 MPW 12'', KWC P226 X-Five

Berichtdoor Fl4m3s87 » vr 21 jul 2017, 21:15

Het is eventjes wat stil geweest, maar goed werk heeft tijd nodig! Persoonlijke omstandigheden hebben het nodige roet in het eten gegooid, alles op een hoopje en wat stilgezeten wat airsoft betreft en dus ook deze load-out.

Een update is wel op zijn plaats, na een radiostilte. Eerlijk: voor de liefhebbers, bezint eer gij begint. Het is écht een hele klus om al het goede spul in de goede kleuren uit het juiste jaar bij elkaar gesprokkeld te krijgen. Weet je wat ik letterlijk in een half jaar heb weten te bereiken? Dat mijn replica enigszins waardig is voor dit tijdframe. Misschien nog een Hogue grip, paint job of een gedeeltelijke paint job, en dan mag ik best tevreden zijn!

Het rare is, is dat er een flinke internationale community is, maar dat iedereen zijn eigen eenheid of team en tijdframe kiest. Dat wil zeggen dat er relatief weinig bruikbaar tweedehands materiaal in omloop is, eBay veilingen moet afstruinen en de krochten van het internet leert ontdekken. Erg leuk, maar wel intensief!

Anyway, foto van de update. Vond eigenlijk wel dat ik dat na zo'n lange tijd dat hier moet achterlaten.

Disclaimer bij deze foto's: M83 is niet van mij, betreft een replica en bevindt zich niet in Nederland. Is alleen voor impressies shots, zoals deze kiekjes :)

Klik hier voor de originele afbeelding
Deze afbeelding is verkleind. Klik op de afbeelding om deze op ware grote te bekijken.

Klik hier voor de originele afbeelding
Deze afbeelding is verkleind. Klik op de afbeelding om deze op ware grote te bekijken.
Fl4m3s87
Airsoft.nl Moderator

Camouflage: NWU I&II/AOR2&AOR1
Replica Collectie: VFC H&K416 D, TM Sig Sauer P226 E2

Keer terug naar Verzamelaars en Re-enactment