Geen replica meenemen naar Comic Con

Nieuws over Airsoft in Nederland en België.

Moderator: Panda

Geen replica meenemen naar Comic Con

Berichtdoor Meppie » wo 22 maart 2017, 16:12

Vandaag (22-03-2017) heeft de NABV contact gehad met douane, politie en Easyfairs Netherlands over het evenement Dutch Comic Con, dat dit weekend plaatsvindt in de Jaarbeurs in Utrecht. Bij de organisator bestaat het vermoeden dat er cosplayers zijn, die hun airsoftapparaat (AA) mee willen nemen onder het mom van: 'Ik heb een NABV-pas, dus mag een AA voor handen hebben'.

In dit geval is dit onjuist om 2 redenen:
Je mag alleen AA's voor handen hebben voor het beoefenen van de airsoftsport. Dus niet voor cosplay, film, toneel en andere activiteiten.
Er is geen toestemming van de politie en de NABV voor het voor handen hebben van AA's tijdens Comic Con.

Meer info:
http://www.nabv.nl/nieuws/nieuws-detail ... -comic-con
When I am finished playing against you there is always 0900-0101 to contact someone who cares.
Meppie
Airsoft.nl Staff

Camouflage: Multicam en Marpat
Replica Collectie: M700, L96, Systema --> M110, HK416, M4 TM --> P226

Re: Geen replica meenemen naar Comic Con

Berichtdoor Reliku » wo 22 maart 2017, 16:28

Goed dat hier aandacht aan besteed wordt.

Ik kom zo nu en dan wel eens op die events (m'n vriendin is fanatiek cosplayer) en het valt me regelmatig op dat mensen AA's bij zich hebben. Wordt vrij weinig tegen gedaan heb ik het idee. Zou eens tegen opgetreden moeten worden, wij moeten ons aan allerlei regels houden voor het bezit/gebruik van AA's maar toch lijkt men er op dat soort events gewoon mee weg te komen :?

Oh, even een toevoeging, mocht je per se willen, CE goedgekeurd speelgoed ziet er net zo realistisch uit en is wel toegestaan. Keuze is alleen wat beperkter.
Check ook mijn facebook pagina
Als ik na een paar dagen nog niet reageer op een PM, stuur er dan nog een ;)
Reliku

Camouflage: Flecktarn
Replica Collectie: VSR-R // M4 RIS gbbr // KAC PDW gbbr // MK18 aeg // te veel sidearms

Berichtdoor Rosencrantz » wo 22 maart 2017, 17:28

Reliku schreef:Oh, even een toevoeging, mocht je per se willen, CE goedgekeurd speelgoed ziet er net zo realistisch uit en is wel toegestaan.

Dit is niet (helemaal) waar. Dit schreef ik er eerder over (bron = politie):

https://brandpunt.kro-ncrv.nl/brandpunt ... -echt-nep/

Een speelgoedwapen is overigens echt bedoeld voor kinderen; je mag het niet hebben als je ouder bent dan veertien jaar. Goedgekeurde speelgoedwapens zijn daarbij niet toegestaan op openbare locaties. Zoals op straat, in winkelcentra en op school.
The sight is dismal; And our affairs from England come too late: The ears are senseless that should give us hearing. To tell him that his commandment is fullfill'd, That Rosencrantz and Guildenstern are dead.
Rosencrantz

Replica Collectie: Specna Arms SA-A05

Berichtdoor Reliku » wo 22 maart 2017, 19:17

Dat verhaal lees ik vaker, maar dat is volledig ongegrond naar mijn mening. Reason being:

Nepwapens vallen onder cat I sub 7 van de WWM en zijn dus verboden. Er zijn echter twee uitzonderingen op de cat I sub 7:

-Airsoftapparaten, waarmee wij allen bekend zijn
-Speelgoed voorzien van CE markering

Airsoftapparaten hebben hun eigen regeling, maar speelgoed met CE markering maakt GEEN onderdeel uit van cat I sub 7. Ik citeer uit de RWM artikel 3:

Als voorwerpen van categorie I, onder 7°, die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn, worden aangewezen:

a. voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens of met voor ontploffing bestemde voorwerpen, met uitzondering van speelgoedvoorwerpen als bedoeld in de Richtlijn 2009/48/EG;

b. voorwerpen vermeld op lijst a of lijst b van de bij deze regeling behorende bijlage I, alsmede niet in die bijlage genoemde voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen daarmee een sprekende gelijkenis vertonen, met uitzondering van speelgoedvoorwerpen als bedoeld in de Richtlijn 2009/48/EG;

Hier staat "met uitzondering van". Dit impliceert dat deze objecten niet onder categorie 1 sub 7 en dus niet onder de WWM vallen. Het bezit, gebruik, dragen etc is dus niet strafbaar. Ook al snap ik dat de politie graag wil dat je denkt dat het strafbaar is, dan zijn er immers minder mensen die het in hun hoofd halen om er problemen mee te veroorzaken :P

Als je er mee de straat op gaat dan heb je wel een probleem natuurlijk, verstoren van de openbare orde enzo, mensen die in paniek raken, by all means, je zult ongetwijfeld in de problemen komen. Maar NIET voor verboden wapenbezit want het object in kwestie valt niet onder de WWM (in tegenstelling tot AA's, die WEL onder cat I sub 7 vallen!)

Ermee naar comic con gaan zal dan ook geen probleem zijn, want daar verstoor je de openbare orde niet en raakt niemand in paniek. Hooguit mensen die nerveus worden omdat ze denken dat je perfect legale speelgoedwapen verboden zou zijn. Dit is het dus niet.

Op de verpakkingen van dergelijk speelgoed staat overigens dat het bedoeld is voor kinderen onder 3-14 jr, maar dit betekent niet dat het verboden is voor mensen boven de 14. Het valt namelijk niet onder de WWM. Het is niet zo dat bepaalde objecten op de ene leeftijd wel onder de WWM vallen en op een andere leeftijd ineens niet meer :P
Reliku

Replica Collectie: VSR-R // M4 RIS gbbr // KAC PDW gbbr // MK18 aeg // te veel sidearms

Berichtdoor Rosencrantz » wo 22 maart 2017, 20:04

Door enkel en alleen naar de wapenwet te kijken, mis je volgens mij de reden waarom die speelgoedwapens verboden zijn voor kinderen ouder dan 14 (en volwassenen). Ik heb mijn oude aantekeningen voor dat artikel niet meer bij de hand maar ben er toen heel uitgebreid ingedoken met verschillende juristen en een woordvoerder van de politie. Dat had volgens mij alles te maken met niet de wapenwet, maar vanwege de speelgoedrichtlijn 2009/48/EG lid 1. De politie is in zijn gelijk als jij in een openbare locatie een speelgoedwapen met CE keurmerk draagt als je a) ouder bent dan 14 en b) een potentiële dreiging vormt voor de openbare orde. Je wordt dan niet aangehouden (als je mazzel hebt) voor illegaal wapenbezit, maar verstoring van de orde. Je kan een boete krijgen en je speelgoedwapen kan worden ingenomen. Bij kinderen van jonger dan 14 mag dit niet per se, tenzij de politie kan aantonen dat dit kind dreigend is, wat me stug lijkt, maar wel op een conventie dus als een volwassene een speelgoedwapen bij zich heeft. Een volwassene kan zich niet scharen achter de speelgoedrichtlijn, omdat deze niet voor hem of haar bedoeld is.
The sight is dismal; And our affairs from England come too late: The ears are senseless that should give us hearing. To tell him that his commandment is fullfill'd, That Rosencrantz and Guildenstern are dead.
Rosencrantz

Replica Collectie: Specna Arms SA-A05

Berichtdoor Reliku » wo 22 maart 2017, 21:28

Juist, dat is waar. Een volwassene kan aangehouden worden voor het verstoren van de openbare orde, maar niet voor verboden wapenbezit.

En de kans dat je op een dergelijk event wordt aangehouden voor het verstoren van de openbare orde acht ik zeer, zeer klein ;)

Het punt is, het speelgoedwapen is niet verboden. Er staat expliciet in de wapenwet dat het niet onder de wapenwet valt. Dus het is niet verboden. Verschuilen achter een richtlijn heeft er dus niets mee te maken, het speelgoedwapen voldoet aan de richtlijn en valt dus niet onder de WWM, dus is het geen verboden wapenbezit.
Reliku

Berichtdoor Marcellus35ad » wo 22 maart 2017, 23:01

Volgens de letter van de wet heeft Reliku gelijk en er is geen speld tussen te krijgen.
Speelgoedwapens vallen NIET onder de WWM. Ze worden er zelfs specifiek van uitgezonderd.

Dat de politie stelt dat je als volwassene die een speelgoedwapen draagt in het openbaar een potentiële dreiging vormt voor de openbare orde zal in veel gevallen voor vrijwel iedereen ook wel duidelijk zijn. Dat hierbij de locatie en omstandigheden het verschil zullen maken lijkt me ook wel duidelijk toch?
Als ik met een speelgoed M1911 een bank binnen stap heb ik een heel serieus probleem, als ik daarentegen op een gekostumeerd feest (niet zijnde de openbare weg) met een M1911 in een holster rondstapt zul je geen problemen hebben. Mocht er dan toch een overijverige diender rondlopen heb je hooguit kans een boete en inname van je speelgoed te krijgen. En dan denk ik dat je bij een rechtszaak nog een heel behoorlijke kans hebt om 'm te winnen.

p.s. Ik ben geen jurist, dus knoop me niet op.
p.p.s. Politie en Justitie gebruiken bangmakerij leugen en bedrog ook om de goegemeente af te schrikken en te manipuleren. En dat weet ik dan wel uit (meermale) eigen ervaring.
Marcellus35ad

Camouflage: Swiss Alpenflage
Replica Collectie: Specna M16 met M203

Berichtdoor Reliku » wo 22 maart 2017, 23:23

Mocht er dan toch een overijverige diender rondlopen heb je hooguit kans een boete en inname van je speelgoed te krijgen. En dan denk ik dat je bij een rechtszaak nog een heel behoorlijke kans hebt om 'm te winnen.

Yup, dat denk ik ook :P
Reliku

Berichtdoor TCDD » do 23 maart 2017, 08:42

Boerenverstand. Welke idiote airsofter zou het uberhaupt doen. het is toch bekend dat je een AA alleen van en naar een skirm mag vervoeren.
TCDD

Camouflage: Black, A-TACS FG
Replica Collectie: Tippmann M4, Cyma MP5, Dan Wesson 8" & Glock 17

Berichtdoor Meppie » do 23 maart 2017, 10:18

Reliku schreef:
Mocht er dan toch een overijverige diender rondlopen heb je hooguit kans een boete en inname van je speelgoed te krijgen. En dan denk ik dat je bij een rechtszaak nog een heel behoorlijke kans hebt om 'm te winnen.

Yup, dat denk ik ook :P

Maar wat zijn dan de consequenties voor je VOG?
When I am finished playing against you there is always 0900-0101 to contact someone who cares.
Meppie
Airsoft.nl Staff

Camouflage: Multicam en Marpat
Replica Collectie: M700, L96, Systema --> M110, HK416, M4 TM --> P226

Volgende

Keer terug naar Airsoft Nieuws