[AAR]Operation Fallen, 3Division (Daarle, 23 en 24 april)

Hier kan je met teamgenoten en tegenstanders nog napraten over evenementen die geweest zijn.

[AAR]Operation Fallen, 3Division (Daarle, 23 en 24 april)

Berichtdoor Fl4m3s87 » di 26 apr 2016, 14:26

Zo, inmiddels weer wat bijgekomen van het weekendje Operation Fallen. Met wat spierpijn in de bovenbenen, een dikke linkerknie en een blauwe rechterknie is het toch tijd voor een korte beschrijving van mijn ervaring.

Het was me wat, de aanloop naar Operation Fallen. Dat ik wilde gaan was al duidelijk, maar hoe ik er zou geraken was een tweede. Na veel vijven en zessen kreeg ik uiteindelijk een aanbod om een auto te lenen, waardoor ik alsnog kon gaan. Heerlijk last-minute natuurlijk, waardoor ik om 19.00 uur nog boodschappen aan het doen was, de auto nog in moest laden en zelfs de inschrijving rond 19.30 uur nog moest doen. Enfin, in de auto en gaan!

Bij aankomst rond 21.00 uur werd ik ontvangen, registratie gecheckt en kon het avontuur - het was immers mijn eerste weekendevent - beginnen. Eerst maar eens de heren van S.H.A.T. opzoeken en de tent opzetten.

Nadat de tent op zijn plekkie stond, bleek al snel dat het spreekwoord 'Haastige spoed is zelden goed' toch wel weer eens de waarheid bleek te zijn... Slaapzak en slaapmat vergeten. Ok, dat matje is te regelen: gunbag leeg, openklappen en je ligt in ieder geval van de grond af. Mijn plate carrier en UBACS deden dienst als kussentje. De slaapzak was een ander verhaal, maar gelukkig hebben de heren van S.H.A.T. me een fijne en warme oplossing geboden waarvoor nog dank!

Lessons learned: Prepare! Een goede checklist met daarop alle benodigdheden voor een event gebruiken doet wonderen.

Dag 1
De eerste dag hebben we ons met zijn drieën vrijwillig aangemeld bij Black Cobra. Black Cobra kwam nog vijf leden tekort, en hoewel we eigenlijk bij S.F.R.T. wilden spelen, voelden we ons geroepen om de helpende hand te bieden. De briefing was duidelijk, de teams werden ingedeeld en de objectives waren helder. Als Sierra - met vijf leden, in plaats van tien zoals andere teams - kregen we de opdracht om zoveel mogelijk items te verzamelen; van ammokistjes tot spawns. Als het maar de kleur rood had of rood kon worden gemaakt.

De ochtend verliep eigenlijk voorspoedig voor Black Cobra. Hier en daar wat problemen met comms richting de CO, maar als Sierra hadden we toch al snel drie van de ammokisten verzameld én de respawn bij Ammo Creek veiliggesteld. Her en der stuitte we op wat weerstand, en vooral het behouden en terugnemen van respawns kostte voortdurend veel moeite. Zo nu en dan werd Sierra benut om andere teams hierin te ondersteunen en om de respawns te bewaken.

Na de middagpauze sprak de CO ons vol goede moed toe. Alle zaken die voor de middag minder gingen, moesten beter! Comms naar CO moesten beter want hij miste veel informatie, teams moesten bij hun taken blijven en teamleden moesten zich bij hun team voegen, in plaats van lukraak het veld in te wandelen. Schijnbaar had S.F.R.T. wél alle vier de ammokisten al in het bezit, en daarmee stonden we eigenlijk al op een achterstand. De vierde ammokist moest gevonden worden, waardoor we hopelijk alsnog eerder het volgende objective zouden kunnen behalen dan S.F.R.T. Sounds like a job for Sierra!

Helaas bleek S.F.R.T. in de middag toch de betere partij. Zij waren reeds in het bezit van alle ammokisten en konden daarmee toegang verschaffen tot een bunker. Dat duurde dan ook niet lang: een luide knal klonk en daarmee wisten we dat S.F.R.T. een voorsprong had genomen op de punten. Het enige waar Black Cobra nog veel mee kon winnen was het behoud van respawns. Binnen luttele tijd omsingelde S.F.R.T. HQ van Black Cobra en werd de situatie dusdanig, dat winnen eigenlijk ook geen optie meer was.

S.F.R.T. won de dag met 5 tegen 2 van Black Cobra.

Dag 2
Tijdens een gezellige, maar frisse avond werd er tevens nog een pistol en shotgun only avondskirm georganiseerd. Daar hebben wij drieën niet aan deelgenomen.

Op dag twee grepen we de kans om ons aan te melden bij S.F.R.T., zoals we onszelf dat eigenlijk hadden voorgenomen. Wederom was de briefing duidelijk, werden de teams ingedeeld en werden de objectives weer toegelicht aan de teamleaders. Met een aanvulling voor deze dag van twee andere leden van S.H.A.T. waren we inmiddels met vijven, en samen met vijf andere leden van S.F.R.T. werden we benoemd tot Alpha.

Onze eerste taak als Alpha was zo snel mogelijk oprukken aan de rechterflank, en zoveel mogelijk grond winnen bij de bunkers aan Tora Bora. Al snel hadden we onze linies opgetrokken tussen S4 en S5, toen Black Cobra ons vanaf de andere kant tegenstand begon gaf. Over en weer vielen de spelers met bosjes af, voortdurend aangevuld vanuit de respawn bij HQ. Toen Black Cobra echter met nog een team vanaf de flank van Ho Chi Minh kwam, werden we genoodzaakt om terug te trekken.

Onze teamleader Hogader promoveerde Joery tot teamleader, waarna Hogader zelf een special assignment van HQ kreeg; door de linies van Black Cobra zien te komen, en chaos creëren. Volgens mij is hem dat best goed gelukt, tot in het HQ van Black Cobra aan toe ;).

Voor mijn gevoel waren we in de ochtend niet echt aan de winnende hand. De slag om Tora Bora duurde lang en heeft menig respawn gekost, en daarmee tijd. Ook in de middag werd nog even aangescherpt door de CO dat we aan de winnende hand moesten blijven, en dat Black Cobra alles op alles zou zetten om de auto naar hun toegewezen locatie moest brengen. Het enige wat S.F.R.T. hieraan kon doen was dit voorkomen en de respawns behouden. De CO besloot om zoveel mogelijk focus te leggen op het tegenhouden van de auto.

Nadat de auto menigmaal over en weer van team wisselde, waarbij met regelmaat veel contact tussen beide partijen ontstond, wist men de auto toch uiteindelijk op de eindplek te krijgen. Het behouden van de respawns had hierdoor een wat mindere prioriteit gekregen, omdat tevens het aantal spelers ruimschoots was afgenomen (het einde van de dag naderde en het weer zat niet bepaald mee).

Black Cobra won deze dag met 5 tegen 4 van S.F.R.T.

Al met al twee leuke dagen, met leuke acties en een leuke ervaring om eens een weekendevent mee te maken. Weinig situaties gezien van non-fairplay, maar ze waren er natuurlijk wel, helaas. Van wat ik heb gezien en gehoord, werd hier door de marshalls wel adequaat op ingegrepen. Al was het maar door aanwezigheid.

Wat mij opviel:
- Er is een hele leuke storyline! Ik miste in de objectives echter het raakvlak met de storyline. Schending van het verdrag van Genève had best leuk ingevuld kunnen worden met een bunker waar men een persoon 'martelde' op een stoel en waar het andere team als doel had om deze bunker te forceren en de persoon als HVT had moeten escorteren naar spawn. Ik weet niet of er doorgaans wel verbinding is met de storyline, maar dat vond ik voor nu wel jammer.
- CO's doen erg hun best om gestructureerde teams op te stellen. Vanaf de start is er een duidelijke chain of command. CO's geven orders, TL's delen de orders met het team, TL's rapporteren aan CO's, et cetera. Comms hebben én (correct) gebruiken is een must! Aan het begin van de dag en na de pauze sturen de CO's hier duidelijk op aan, maar je merkt dat het in de loop van de dag verslapt. Deels komt dit natuurlijk door de teams, maar soms ook door aansturing van de CO's. Eigenlijk zou ik me na een respawn bij mijn team moeten voegen, maar regelmatig werd ik ook door de CO opgedragen om deel te nemen aan een andere objective, om een ander team te complementeren, of juist met een mengelmoes aan respawners iets heel nieuws te gaan doen.
- Het veld heeft erg veel potentie. De combinatie van 'urbanachtige' omgevingen van bunkers met natuur rondom en in het midden geeft leuke situaties en voor ieder wat wils. Persoonlijk vind ik de grootte van het aantal spelers wat veel. Met 30 versus 30 zijn er meer gaten in het veld, wat ruimte geeft om objectives te moeten laten vallen of behouden met een kleine groep spelers en tevens meer ruimte voor flanken. Wanneer je nu met ongeveer 50 versus 50 in één of twee linies oprukt, lijkt het een soort van 'civil war' waarbij twee groepen vrijwel loodrecht op elkaar stuiten, gehit worden, respawnen en vervolgens weer achteraan sluiten. Ok, dat is wel heel kort door de bocht op deze manier, maar dergelijke situaties ontstonden wel.
- Marshalls waren duidelijk aanwezig en stuurden het spel daar waar nodig, in overleg met de CO's, ook bij. Dat is erg fijn in de situaties waar het spel vastliep! Tevens werd er zowel in het veld als in de safety goed gelet op veiligheid, en dat zie ik graag.
- De CO's zijn erg betrokken in het spel en tonen hun enthousiasme. Dat zweept lekker op in het spel, en die sturing is zo nu en dan ook wel echt nodig.

Last but not least: Ik ben een Beta PMAG met window verloren. Kleur dark earth met zwarte Magpul Original, gemarkeerd met blauwe '13' aan de zijkant. Mocht 'ie gevonden zijn: Neem even contact met me op via PB :).
Avatar gebruiker
Fl4m3s87
Airsoft.nl Moderator
 
Berichten: 787
Geregistreerd: wo 24 jul 2013, 14:41
Camouflage: NWU I&II/AOR2&AOR1
Replica Collectie: VFC H&K416 D, TM Sig Sauer P226 E2

Re: [AAR]Operation Fallen, 3Division (Daarle, 23 en 24 april

Berichtdoor Hogader » di 26 apr 2016, 18:36

Fl4m3s87 schreef:Onze teamleader Hogader promoveerde Joery tot teamleader, waarna Hogader zelf een special assignment van HQ kreeg; door de linies van Black Cobra zien te komen, en chaos creëren. Volgens mij is hem dat best goed gelukt, tot in het HQ van Black Cobra aan toe ;).


Het was niet echt een specifieke opdracht die ik kreeg, maar meer eentje die ik zelf heb voorgelegd aan de CO om uit te voeren. Ik merkte namelijk dat de tegenstander vrijwel in zijn geheel via de S-kant kwamen. (uit eigen ervaring en de rapportage van Echo squad dat het saai was aan de overzijde).

Ik wist dat het dus makkelijk moest zijn om vanuit de andere kant om te lopen om zo de supply routes van de tegenstander uit te schakelen (aka de respawns weg te halen bij ze). Een hele squad gaat bij zoiets niet werken en zou teveel mensen aan onze zijde weghalen, dus ik besloot een iemand mee te nemen (wat er later nog 1 a 2 werden) en ben omgelopen. Via deze actie heb ik zowel de Sam site (aan de S-kant), alsook de middelste inneembare respawn overgenomen en daarmee de cobra's gedwongen op respawnen in hun eigen base.

(een flank actie die ik in de middag ook nog een paar keer heb geprobeerd, met misschien wel als hoogtepunt het feit dat er 2 cobra's in een uithoek van het veld naar mij aan het zoeken waren terwijl ik al weer 15 minuten aan het front aant vechten was :P)
Eigenaar van het HGDR Entertainment Youtube channel. Subscribe nu en blijf op de hoogte van alle laatste video's: Subscribe!
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Zie je mij de term "replica('s)" gebruiken, dan bedoel ik daar wettelijk gezien "Airsoft Apparaten" mee. (Tenzij anders vermeld)

Disclaimer: Ik heb geen persoon van het recht, dus neem mijn posts nooit als waarheid aan!
Avatar gebruiker
Hogader
 
Berichten: 1686
Geregistreerd: vr 11 jan 2013, 14:42
Camouflage: Marpat, Vegetato, Kryptek
Replica Collectie: VFC Scar-H, Umarex UMP .45 /w Silencer, G&G M14 EBR, D-Boys KAC PDW, Cyma CM045a, AGM Shotgun Short 003


Keer terug naar After Action Reports