AAR Otah 01-05-16

Hier kan je met teamgenoten en tegenstanders nog napraten over evenementen die geweest zijn.

AAR Otah 01-05-16

Berichtdoor Reliku » zo 01 mei 2016, 20:43

Nou, vandaag ben ik dus samen met een paar buddies naar Otah geweest in Flevoland, en ik zal proberen om een zo eerlijk mogelijke review te schrijven van deze locatie, alsmede uiteraard mijn ervaringen op deze dag.

's Ochtends zijn we om kwart over 7 vanuit Twente vertrokken. De rit er naartoe was vrij makkelijk, we zijn via Harderwijk gereden en vanuit daar is het eigenlijk bijzonder goed te bereiken. Dus +1 voor ligging. Je kunt er zelfs met het OV komen, want de bus stopt schijnbaar praktisch voor de deur.

Eenmaal aangekomen (0815) gingen we maar meteen aanmelden. Dit duurde een beetje lang in verband met een internetverbinding die niet 100% werkte voor mensen die wouden pinnen. Geen ramp, 5 minuten later was alles rond en begonnen we met omkleden.

Om 0830 konden we naar de chrono. Je moest vanuit de offzone (die overigens gewoon openbare weg was zo'n beetje, geen hek o.i.d.) een stukje lopen naar het speelveld toe, door een paintball gebied heen en daar kon gechrono'ed worden. De marshall die bij de chrono stond was net even weg en ze hadden schijnbaar iemand anders (waarvan het nou niet duidelijk was of dat ook een marshall was) de chrono laten regelen. Beetje sketchy, maargoed. Gechrono'ed, ze werken hier met stickertjes (onhandig dus, doe mij maar tiewraps), en weer terug naar de offzone om de rest van de gear bij elkaar te zoeken.

Om 0900 kwam dan de briefing. En om eerlijk te zijn, dat stelde helemaal niets voor. Het begon met de vraag of we allemaal wel eens eerder geairsoft hadden. Toen daarop unaniem "ja" geantwoord werd werd dus besloten dat de veiligheidsbriefing "overbodig" was. "Jullie weten allemaal wel dat je je bril op moet houden en dat je je hits moet nemen". Einde briefing, zo'n beetje. Er werd nog een leuk praatje gehouden over hoe het weer vorige week waardeloos was en nu zo mooi, maar weinig inhoudelijks. Ook een leuke observatie: de persoon die de briefing deed had GEEN veiligheidsbril op, terwijl we gewoon in het speelveld stonden. Het viel me toen niet eens op, anders had ik er wel wat van gezegd.... Shame on me :|

Het veld in... Tja... Het veld... Het veld zit vol met begroeiing. "vol" is een understatement. Als je je ooit afgevraagd hebt hoe een Amerikaanse marinier zich gevoeld moet hebben toen ie in de jungles van Vietnam gedropt werd, dan moet je hier gaan skirmen. Het zicht is absoluut waardeloos, je moet bij werkelijk elke stap die je verzet naar de grond kijken, want je struikelt continue over de bramen, en er staan zo veel bosjes dat als je überhaupt iemand te zien zou krijgen, dan kun je op ze schieten helemaal vergeten. Tenzij je een HPA assault rifle met een rps van 40 hebt, dan kun je eerst even de bosjes om maaien, en wellicht daarna schieten. Maargoed...

Goed, op naar de game zelf. We werden verdeeld in groepjes (squads) van 3 tot 6 man en we kregen elk een missie mee. Mijn missie: "base defense".

Nouja, "is goed", dacht ik. Er zou wat patrouille gelopen worden, het veld was best groot, dus base defense is misschien wel nodig. Aangezien ik er wel van overtuigd was dat er niemand op zou komen dagen bij de base zelf (zo ver komen ze vast niet) zijn we maar iets verder naar voren onze base gaan verdedigen in een linie zodat we misschien nog een keer wat contact zouden krijgen. We hebben een open stuk gevonden (nouja, redelijk open, 60x40 meter zo'n beetje). Daar hebben we vervolgens een half uur of drie kwartier gezeten zonder een kip te zien, en voor een veld van 600x300 meter of hoe groot het dan ook is, is dat best lang, dus toen vond ik het wel weer goed. We zijn dus langzaam maar zeker iets naar voren getrokken. Een meter of honderd verder zaten we alweer volledig in de jungle, en daar heb ik een minuut of tien gewacht. Totdat er opeens een salvo bb's vanuit de jungle op me af kwam vliegen en ik dood was. Op naar de respawn...

Bij de respawn kwam ik meerdere gefrustreerde mensen tegen die het wel heel dicht begroeid vonden, en groot gelijk hebben ze. Eenmaal gerespawned besloot ik nog maar een keer samen met twee anderen naar voren te gaan. Rustig aan, beetje voor beetje, en vooral proberen om alle bosjes waar potentieel iemand kan zitten goed in de gaten te houden. Met een snelheid van 5 meter per minuut dus. En op een gegeven moment hoor ik ineens "pang". Ik kijk opzij, en ik zie een vijandelijke speler die mij schijnbaar gepanged heeft. Wat schetst mijn verbazing? Zijn replica staat totaal de andere kant op gemikt, hij kan mij dus helemaal niet pangen. Toen ik hem daarop wees vond hij schijnbaar dat ik niet zo moeilijk moest doen, "jaja het is wel goed". Nouja, ik had geen zin in discussie dus ik ben maar weer gaan spawnen.

Goed, om een uur of half twaalf (twee uur in de game) had een soortgelijk iets zich een paar keer herhaald en besloot ik ook maar eens lekker te gaan wachten, ik had immers nog niet de kans gehad om ook maar één bb af te vuren tot nu toe. Ik heb achteraan het enige open stuk zitten wachten voor een half uur totdat ik eindelijk beweging zag. En toen kwam er een teamgenoot aan die even lekker alle aandacht kwam trekken. Weg surprise attack :roll:

Ik heb toen drie bb's afgevuurd op een bosje waar iemand bij bleek te zitten. Wellicht was het gewoon een bosje, want het bosje nam z'n hits niet. Misschien word ik na twee-en-een-half uur ook wel een beetje gek dat ik nog geen fatsoenlijk schot heb kunnen nemen op zo'n klein veld. Lang wachten of iets verdedigen is geen probleem, zelfs als er niets komt, maar niet op een veldje van 600x300 meter.

Toen vond ik het wel een keer mooi geweest en ben ik gaan lunchen.

Na de pauze bleek dat we niet van kant zouden wisselen. Schijnbaar doen we "combat simulation" dus gaan we niet ineens van base wisselen. Ik had graag dat "open bos" aan de andere kant gezien waar iedereen het over had, maar helaas, dat zat er niet in dus. Ik moest in dezelfde jungle weer gaan proberen te snipen. De gemiddelde afstand van waarop ik beschoten werd was zo'n 20 meter, dus in de meeste gevallen had ik niet eens kúnnen schieten i.v.m. de MED, maargoed. Na mijn ongenoegen duidelijk gemaakt te hebben aan de orga zijn we weer begonnen. Deze keer besloot ik om samen met drie anderen lekker rustig sneaky naar voren te sluipen, helemaal via de rechter kant. Gelukkig liep ik niet voorop, want het deed schijnbaar pijn toen we ineens vanaf 5 meter full-auto overhoop geschoten werden. Ben ik even blij dat ik buiten schot bleef :roll:

Dus, ik ben maar weer terug gesprint naar het open stuk, mijn enige kans en mijn enige hoop als sniper, want tegen een AEG kan ik niet op in die jungle.. Ik heb vervolgens drie bb's op het midden afgeschoten vanuit de flank waar ik zat in de hoop om iets te raken, maar die bosjes kun je gewoon niet doorheen schieten. Dus ik ben maar blijven wachten, volledig aan de zijkant. Daar heb ik zo'n drie kwartier gewacht totdat de tegenstanders mij achterna kwamen. En toen kwamen ze. Ik heb gewacht totdat ik een zo clear mogelijk schot had, en toen de tegenstander op een meter of 50 afstand was heb ik de trekker overgehaald. Op die afstand kán ik immers niet missen, zelfs al moet ik een klein of bewegend doel raken. Mijn bb vliegt dead-straight op de ongelukkige tegenstander af. Helaas, het ene takje dat zich tussen mij en de tegenstander bevindt vangt mijn bb en het schot mist. De ongelukkige tegenstander had mazzel. Dat beseft hij ook overigens, want hij heeft goed in de gaten van waar ik schoot en opent meteen volautomatisch het vuur, en ik word uiteraard gehit door een lading bb's. Dit was de 7e en tevens laatste bb die ik deze dag heb afgeschoten (testschoten om te zero-en niet meegeteld).

Op dat moment besloot ik dat dit veld absoluut niet mijn veld is. De begroeiing is te dicht, hier kan ik als sniper niets mee. Er was één open plek waar ik een eeuwigheid heb zitten te campen zonder enig resultaat. De begroeiing is overal zo dicht, zelfs met een AEG moet je binnen de 20 meter komen wil je iets raken. Met een sniper rifle of DMR kun je het vergeten.

Om 1430 heb ik het speelveld verlaten en ben ik terug gegaan naar de offzone. Ik heb de scopecam van m'n rifle gehaald en een paar foto's gemaakt van m'n buddy's en de rest van de spelers, en uiteraard het veld, aangezien er geen fotograaf van Otah aanwezig bleek te zijn.

Ik zal eerlijk zijn, toen ik terug kwam bij de offzone betreurde de orga mijn ervaring. Ze begrepen wel enigszins waarom dit veld absoluut niet geschikt is voor alles wat een range van meer dan 30 meter wenst te halen. Ik heb ze wat tips gegeven wat ze zouden kunnen verbeteren, voornamelijk het vrij maken van paden en bramen verwijderen en dergelijke. Misschien doen ze hier wat mee. Dan kan het voor de "normale" speler met een assault rifle nog een best leuk veld worden. Ze waren wel duidelijk enthousiast en suggereerden vanalles om mijn ervaring de volgende keer beter te maken. Het is voor de orga natuurlijk ook niet leuk als er spelers terug naar de offzone komen met de mededeling "sorry, maar ik vind jullie veld helemaal niks". We hebben even gediscussieerd en de orga is duidelijk gedreven om dit een leuk veld te maken voor iedereen, ook snipers, maar op dit moment heeft het een dusdanige lading begroeiing dat ik betwijfel of ze dit ook voor elkaar gaan krijgen voor snipers, maar ze doen in ieder geval duidelijk hun best. Dus wat dat betreft, pluspunten voor de orga! Ze willen het wel graag goed doen. Het veld helpt ze echter helaas absoluut niet mee :|

Maargoed... Zou ik dit veld aanraden? Je kunt het antwoord vast wel raden.... Als jungle warfare je iets lijkt en je het leuk vindt om héél sneaky in een bosje te gaan zitten, dan is dit veld wellicht iets voor je. Maar als je de gemiddelde Nederlandse airsofter bent dan moet ik het veld toch echt afraden zoals het nu is. Het is te dicht begroeid, je kunt gewoon geen kant op, alles zit vast, en je bent continue je enkels aan het breken. Als je met een sniper rifle speelt dan kun je enig succes op dit veld al wel helemaal vergeten, en dan is het absoluut niet wat voor je.

Ik wil wellicht nog wel een keer terug komen later, maar dan moeten er wel drastisch dingen veranderen. Nogmaals, ik zal zo eerlijk mogelijk zijn, maar mijn persoonlijke ervaring van vandaag is dat dit veld drie keer niks is zoals het er nu bij ligt, en ik kan het nou eenmaal niet mooier maken dan het is... :|

Goed, ik heb een aantal foto's gemaakt van de dichte begroeiing, dus oordeel zelf. Ik vind het zelf echt niets, maar het heeft wel wat potentie als de begroeiing iets ingekort wordt, en nogmaals, als je van jungle warfare houdt, dan vind je dit misschien leuk :P

Either way, ik kom voorlopig helaas niet terug. Als ik wil skirmen in Flevoland dan ga ik liever naar B&A denk ik. Erg jammer, want het zag er veelbelovend uit, maar het is niet anders.... :|

Sorry voor de lange post, trouwens, maar bij deze dus mijn ongezouten mening over Otah ;)

Klik hier voor de originele afbeelding
Deze afbeelding is verkleind. Klik op de afbeelding om deze op ware grote te bekijken.

Deze afbeelding is verkleind. Klik op de afbeelding om deze op ware grote te bekijken.

Check ook mijn facebook pagina
Als ik na een paar dagen nog niet reageer op een PM, stuur er dan nog een ;)
Reliku

Camouflage: Flecktarn
Replica Collectie: VSR-R // M4 RIS gbbr // KAC PDW gbbr // MK18 aeg // te veel sidearms

Re: AAR Otah 01-05-16

Berichtdoor Meppie » zo 01 mei 2016, 22:01

Wij waren er ook - morgen volgt mijn AAR.
En als je van jungle warfare houdt gaat dit een heel mooi veld worden.
When I am finished playing against you there is always 0900-0101 to contact someone who cares.
Meppie
Airsoft.nl Staff

Camouflage: Multicam en Marpat
Replica Collectie: M700, L96, Systema --> M110, HK416, M4 TM --> P226

Berichtdoor Meppie » ma 02 mei 2016, 09:55

OTAH.
De AAR
Heerlijk naar Biddinghuizen rijden. De TomTom is even abuis en leidt me over een weg die eigenlijk geen weg is. Dus na korte “stoute TomTom” bij de organisatie aangekomen. Falcon kwam wat later door vergeten schoenen dus maar even gepraat met de orga – rondleiding over het terrein gedaan. Na kort oponthoud is ook Falcon daar en hebben we onze Tarp Turtle Hilton opgezet. Tijd om te gaan eten en aan het slappe geouwehoer bij een kampvuur te gaan doen … Vele mooie verhalen later en genieten van de versnaperingen tijd om te pitten – en er ligt ijs op de tent. Het is dus heel leuk een paar graden aan het vriezen. Kaarsje aan voor de verwarming en pitten maar.
In de ochtend wakker worden en genieten van een bevroren tent en grasveld. Opstaan – ontbijten – openhaard in het gebouw aansteken – genieten van een warm toilet en ontbijt doen.
Snel komt iedereen lekker binnenlopen en dan is het wachten op de start van de game. We werden verzameld en we hadden briefing – wel wat later dan gepland temeer daar er wel wat spelers aan kwamen kloppen bij de organisatoren bij het verhelpen van hun problemen met gear/brillen. We kregen een korte maar krachtige safetybriefing en dan het veld in. Tijdens de briefing waren er weer wat mensen aan het babbelen en een Reaper attendeerd me erop dat we eigenlijk 45 minuten te laat begonnen zijn. Ik had er niet eens op gelet. Alleen al over het vlakke pad voel je al dat het een zwaar terrein is. Klei met bramen, brandnetels, riet en andere ongein gaan het een zware dag maken zien we al. De ochtend ging dan ook al langzaam en tragisch en we moesten dan ook enorm wennen aan het terrein en deze speelstijl. De ochtend was dan ook een periode waar er weinig enerverende dingen gebeuren op één moment na. Ik lig in de bosjes te wachten op de tegenpartij en ik raak de eerste met een burst – de rest zit in de struiken en ik schiet daarop. Ik hoor een HIT roepen en zie iemand weglopen met een hesje op dijhoogte en dus schiet ik er niet op. Hij bleek echter niet diegene te zijn die hit is want hij schiet op mij. Ik pak mijn hit en vraag hem om hesje op te bergen want ik dacht dat hij hit was want daarom schoot ik niet op hem. Wat schetst mijn verbazing: “Hij biedt zijn excuses aan en pakt ook zijn hit”. Serieus nog niet eerder meegemaakt. Als er medaille was voor gentleman actie tijdens airsoft krijg je een nominatie van me.
Den lunch – grappig dat mensen aan de frikandellen, kroketten, hamburgers en dergelijke gaan voor een lunch. Als je korte pauze wilt hebben neem dan je eigen eten mee. En als de keuken roept wie er wat besteld heeft – reageer daar dan op. Er werd ook Radler geschonken maar aangezien dat eerder limonade dan bier is … Blijft grappig dat mensen wel aan een lang sport evenement meedoen maar qua eten en drinken echt serieus de verkeerde spullen tussen zich nemen. Het begint warm en droog te worden dus wij vullen maar ons water op de gear aan voordat we het veld in wandelen.
De middag wordt gestart en we zien dat de mensen niet of nauwelijks water op zich dragen en we kunnen al gaan voorspellen waar dat op uitdraait. Weer een korte briefing en weer mensen die blijven ouwehoeren en na een korte “Ja, dit is een Systema” gaan we het veld weer in. Dit keer besloten we via blauw ons te focussen op links daar onze tweede respawn daar ligt en de bom van de tegenpartij daar ook ligt. Als snel gaan we op korte linie door het veld en gaan we dan maar snel naar voren en rammen maar. Vanwaar we spelen naar onze respawn is toch maar een kort stukje dus dan maar vol ervoor gaan. Teamgenoot blaft een luidruchtig groepje spelers naar de respawn (las gisteravond dat dat een “bekende” van me is). Daarna houden leuke linie en met een goede samenwerking tussen 15 spelers komen we echt naar voren zetten en pakken we snel onze meters naar voren. Dichtbij base komt er iemand bij me staan met de vraag of ik wel niet geraakt ben. Niet dus. Er liggen ook 4 spelers om mij heen van mijn eigen partij die het niet accepteren als ik mijn hit niet zou nemen maar kennelijk is de tegenstander overtuigt van hun gelijk. Uiteindelijk komt er iemand rambo vanuit de heup full-auto sprayen en dan wordt ik toch nog geraakt. Door al dat ‘agressieve’ speelstijl van ons zijn we door onze ammo heen. Mijn bril is ook even crap dus we gaan even rap naar de SZ om bij te laden en mijn bril schoon te maken. Terug het veld in en we wandelen rustig het veld in en we worden 50 meter van onze basecamp af verrast door tegenstanders … dat was even jammer. Awel, met 5 minuten vertraging weer op weg naar voren en snel aansluiten bij de rest. We komen weer een eind verder maar dan komt toch het fluitje om 1615. Iets vroeger dan gepland maar spelers komen duidelijk in de problemen met hun sportieve houding.

Het terrein
Veel begroeiing en dat wordt erger. Als je van Jungle warfare houdt gaat dit het terrein worden. Veel bramen en brandnetels en rennen kun je er niet of nauwelijks doen. Dit is een terrein voor langzaam bewegen. Dit temeer daar het veel klei is en dat is zwaar lopen. Als je hier veel kan rennen dan zou je kapot zijn voordat de lunch begonnen was. Sommige snipers konden prima uit voeten op dit terrein en andere niet. Kaf van koren scheiden zeggen we dan maar. Er ligt veel spul op de grond dus goed schoeisel is een must hier. Als je hier heen gaat op je gympen dan vraag je om problemen. Zelfs mijn Meindls werden max getest en hebben meerdere keren mijn enkels gered. Qua grootte was het goed te doen met 48 man. Gezien de breedte van het terrein hoop ik dat de organisatie max van 50 man gaat aanhouden. Als er echter meer en meer begroeiing gaat komen zou 60 ook nog wel kunnen. Radio gaat hier echt een must worden want je hebt anders geen overzicht wat er om je heen gebeurd.
Voor kamperen en de rest erg luxe – warm gebouw, toilet en douches aanwezig. Verharde parkeerplaats. Warme en droge plek voor het omkleden. Een en al luxe van wat ik gewend ben.

Organisatie
Gezellig. We hebben goed met ze gepraat en was erg leuk. Er liepen 4-5 marshalls in het terrein en die hielden veel dingen goed in de gaten. Iets strakker aan het schema houden zou wel een serieus advies van mijn kant zijn.

Den spelers.
Ja, ik ga ze hier eens apart noemen. Het was namelijk een erg ontspannen sfeer. De jongen die zijn hit nam na het misverstand met het hesje, het beleefd vragen of je geraakt bent en dan vooral het echt serieus ontbreken van het geschreeuw “NEEM JE HIT”. Ondanks de droge mondjes en het zware terrein hoorde weinig of geen onvertogen woord in het veld.
Minder - je gaat een dag sporten hoe je het ook wendt of keert. Zorg er dan ook voor dat je goed eten en drinkt - als het straks warmer wordt en je gaat dit met 2 hamburgers in je maag spelen dan gaan er echt mensen omvallen. Denk als spelers goed na over wat je eet en drinkt tijdens een skirm.

Eindconclusie:
Wij gaan hier terugkomen – weten nog niet wanneer maar we gaan hier zekers nog een keer spelen.
When I am finished playing against you there is always 0900-0101 to contact someone who cares.
Meppie
Airsoft.nl Staff

Berichtdoor Reliku » ma 02 mei 2016, 13:06

Hm, jullie hebben toch een betere ervaring gehad dan wij dus. Ik ben wel benieuwd of dat aan de kant van het veld ligt, want bij ons was iedereen zo'n beetje aan het klagen :|

Mooi dat jullie wel een goede dag gehad hebben ;)

Sommige snipers konden prima uit voeten op dit terrein en andere niet. Kaf van koren scheiden zeggen we dan maar.

Nou, ik hoor bij het kaf denk ik, maar ik blijf erbij dat je hier als sniper beter niet kunt gaan spelen.
Reliku

Replica Collectie: VSR-R // M4 RIS gbbr // KAC PDW gbbr // MK18 aeg // te veel sidearms

Berichtdoor Meppie » ma 02 mei 2016, 14:12

Ik speelde blauwe zijde.
Aan de Noordzijde van het veld is het wel open maar veel takken op de grond en bramenstruiken.

Waarover waren ze dan aan het klagen?
Categorie klachten als: "ik schiet 500 bb een struik in maar ik hoor niemand hit roepen aan de andere kant van de boom struik" is gewoon niet valide in een terrein als dit. Een struik houdt meer tegen dan je denkt.

Ik heb een tegenstander horen zeggen: "hij is hit want hij is gevallen" .... het was maar goed dat ik al op de grond lag.
Meppie
Airsoft.nl Staff

Berichtdoor Reliku » ma 02 mei 2016, 14:41

Voornamelijk gewoon het onbegaanbare terrein en het slechte zicht, men kon bijna nergens langs. Het gezeur van "ze nemen hun hits niet" heb ik persoonlijk weinig van gemerkt, though :)

Zoals je zegt, de andere kant was meer open. In de middag ben ik rond gaan lopen en een beetje foto's gaan maken, en ik had inderdaad liever daar gespeeld. Maargoed, het is niet anders :P
Reliku

Berichtdoor Meppie » ma 02 mei 2016, 14:46

yeah - jullie linkerflank was het eerste stuk lastig doorkomen. Denk dat het alleen maar lastiger gaat worden tot en met de herfst. Het meenemen van snoeischaar/heggeschaar is wel een aanrader. Machete zou ik om veiligheidsredenen niet doen .... ook al zou het best leuk zijn om te doen daar buiten de game om.
Meppie
Airsoft.nl Staff

Berichtdoor Reliku » ma 02 mei 2016, 15:30

Haha, trouwens, ik denk dat als je een ghillie meeneemt en gewoon in een van die bosjes gaat zitten met een mk23 o.i.d. dat je je daar heerlijk kunt vermaken :P

Het vereist in ieder geval een heel andere speelstijl. Not my cup of tea, maargoed :)
Reliku

Keer terug naar After Action Reports