Recensie CQB City - Arnhem (Paintballworld)

Hier kan je met teamgenoten en tegenstanders nog napraten over evenementen die geweest zijn.

Berichtdoor jayjaype » di 13 sep 2016, 19:08

Hier is mijn eerste poging om op regelmatige basis reviews te schrijven voor skirm locaties in en buiten Nederland. Vandaag is CQB City in Paintballworld (PBW) te Arnhem aan de beurt. Op het Airsoft.nl forum kon ik maar één recensie terug vinden, echter was die geschreven terwijl PBW zich nog hield aan de oude kleine indeling van het veld. Onlangs heeft PBW een extra stuk toegevoegd aan hun locatie waardoor ze één van de grotere indoor locaties zijn in Nederland.

Aangezien het de eerste keer is dat ik een recensie schrijf zal ik alvast wat uitleg geven over de structuur. Mijn recensie zal bestaan uit de volgende onderwerpen:

Website & Inschrijving
Locatie & Bereikbaarheid
Indeling van het veld & gamemodi
Organisatie
Conclusie

Website & Inschrijving - Beoordeling: 5/5 sterren
De eerste indruk die Paintball World op wekt, is dat ze een organisatie zijn die zich met name concentreert op Paintball. Gelukkig voor ons doen ze veel meer waaronder het organiseren van Airsoft skirms. Ze maken onderscheid in airsoft arrangementen en de airsoft weekend skirms, wij zijn voornamelijk geinteresseerd in de weekend skirms. Daarvoor is het nodig om je in te schrijven via http://www.airsoftadventures.nl. Gelukkig is de betreffende website makkelijk in gebruik en verloopt het registratieproces soepeltjes.

Locatie & Bereikbaarheid - Beoordeling: 4/5
PBW zit aan de Meijnerswijk 13-A te Arnhem. Het lijkt op een voormalig fabriekshal met veel plek voor verschillende activiteiten die ook nog eens op een goeie afstand verwijderd is van het dagelijks leven (lees bewoonde wereld).

Gelukkig is de locatie prima te bereiken met de auto echter kan ik geen oordeel vellen over de bereikbaarheid met het OV. Volgens hun website is de locatie goed te belopen vanaf het Arnhemse centrum, voor nu doe ik maar alsof dat het geval is..

Vanaf de parkeerplekken loop je binnen 3 minuten door naar het gebouw maar als je er voor het eerst bent dan zal je hoogstwaarschijnlijk even stil staan om de paintballvelden te bewonderen. Er zijn aardig wat momenten in het jaar dat er (semi) professionele paintball teams de velden in Arnhem betreden om te trainen, altijd leuk om te zien.

Zodra je het gebouw binnen stapt wordt je verwelkomt door een ruime lounge die voorzien is van uitstekend interieur. Grote lounge banken, voldoende tafels en een bar zijn aanwezig. Bij de laatstgenoemde mag je jezelf aanmelden en vervolgens betalen. Hier heb ik een punt van kritiek gevonden waar ik onder het kopje ‘Organisatie’ op terug kom..

De ready room is lekker ruim en je hebt voldoende plek om je gear uit te stallen en je voor te bereiden op de skirm.

Er is ook een grote uitrusting winkel beschikbaar, ware het dat deze alleen echt interessant is voor Paintballers. De airsofters onder ons hoeven niet te verwachten dat ze veel airsoft spul in huis hebben want dat is er, afgezien van een paar brillen en flessen bb’s, nagenoeg helemaal niet.

Tijdens de lunchpauze kan je lekker op de banken zitten om je lunch te nuttigen of je loopt even naar de bar om een vette hap te bestellen voor een redelijke prijs.

Na afloop van elke skirm kan je gebruik maken van de kleedkamers en de doucheruimte, ze hebben kluisjes ter beschikking gesteld om waardevolle spullen op te bergen en uiteraard WC’s om je afvalstoffen te dumpen. De WC’s zijn aan het einde van de dag wel super ranzig, dus als je iets moet dumpen doe het dan vooral aan het begin van de dag.

Indeling van het veld & gamemodi - Beoordeling: 4/5
Het veld is 3000 m² groot en bestaat uit één ruim opgezette hal. Op een drukke dag hebben ze plaats voor ongeveer 40 a 45 mensen. Nu kan ik uit ervaring vertellen dat je op zo’n volle dag veel vast kan zitten en is het leuk als je met een goed team uit de voeten kan. Je hebt verschillende huisjes met veel open ramen, een benzine pomp station, gevangenis en kerk die beide een extra verdieping hebben, twee spawn points die diagonaal tegenover elkaar staan in elke hoek van het veld en tot slot een toren voor de marshalls in het midden. Omdat er veel open ramen zijn is het altijd uit kijken omdat je van verschillende hoeken geraakt kan worden. Daardoor dwing je jezelf wel om veel meer te bewegen om zo je tegenstanders te kunnen verrassen. In mijn optiek een pluspunt.

Balans op een airsoft veld is belangrijk, het creëeren van de juiste balans kan je doen door de spawn punten of belangrijke objectives goed te positioneren zodat beide teams evenveel kans maken om de winst te behalen. Er zijn hier en daar een aantal opmerkingen die ik kan plaatsen omtrent de positionering en looplijnen maar daar wil ik niet al te veel over uitwijken echter stoor ik me wel aan het feit dat er weinig actie plaatsvind in het midden van het veld en de nutteloze glasvezel hek aan de kant van de kerk.

Gebruik van smokes is toegestaan mits je deze aanschaft bij PBW zelf, voor €7,50 vind ik dat niet de moeite waard. Ze verkopen de kleine Enola Gay smokes die je bij B&A voor €5,- kunt aanschaffen, het zou PBW sieren om spelers gewoon eigen smokes mee te laten nemen of om de prijs aanzienlijk te verlagen zodat het prijstechnisch aantrekkelijker is.

Op een gemiddelde skirm bij PBW speel je team deathmatch, capture the (center) flag, extract the vip, prison break en soms infected mode. Menig gaming en airsoft fanaten onder ons weten wel hoe deze gamemodi werken.

Niet alle gamemodi zijn altijd goed uitgewerkt met als gevolg dat er nog wel eens onduidelijkheid kan ontstaan onder airsofters, maar onduidelijkheid en niet snappen hoe het spel verloopt is inherent aan het stereotype airsofter ;).

Overigens heb ik wel het idee dat de marshalls goed luisteren naar de spelers en op de dag zelf passen ze een aantal regels aan om het leuker te maken. Wellicht is het een idee om van tijd tot tijd eens met de fanatieke airsofters te praten en feedback te vergaren over het veld om zo de ervaring te verbeteren.

Organisatie - Beoordeling: 2/5
Het personeel is altijd vriendelijk en de marshalls zijn op het veld altijd relaxt. Humor wordt op de juiste momenten toegepast, spelverloop is (bijna) altijd goed en behouden ze een goede sfeer over de gehele dag.. Helaas heb ik wel een structureel probleem gevonden bij de organisatie.

Inmiddels ben ik al ongeveer 6 keer wezen skirmen in Arnhem en altijd staat er een lange rij bij de bar om je aan te melden en te betalen. Normaal gesproken heb ik hier geen probleem mee, maar als dit een factor is waardoor de skirm constant te laat begint dan is het een ander verhaal.

De pauzes tussen games duren altijd te lang waardoor je vaak de marshalls hierop moet aanspreken, ze mogen het echt wel strakker aansturen.

De laatste tweemaal dat ik bij Arnhem ben geweest hadden de spelers (waaronder ikzelf) na ruim een uur pauze zelf het initiatief genomen en zijn we maar een deathmatch game gestart zonder toezicht van de marshalls.

Ik heb inmiddels verschillende gezichten gezien bij Arnhem die als marshalls fungeren en er zijn maar een handjevol marshalls die de groep en de gehele dag goed onder controle hebben. Als je marshalls inzet, zorg er dan voor dat je jongens/meisjes/heren/vrouwen inzet die de boel kunnen aansturen, want uitloop en verkorte speeltijd leid bij o.a. mij tot irritaties.

Conclusie - Beoordeling 15/20
Van de maximaal 20 te behalen punten scoort Paintballworld 15 punten. Mijn ervaring(en) bij PBW zijn altijd plezierig te noemen en ik kom altijd met een voldaan gevoel thuis. De spelmodi en faciliteiten zijn aan te prijzen echter vind ik wel dat ze moeten letten op de planning van de dag. Zeker voor de herfst en winterperiode is PBW een onwijs vette locatie om eens een zondag op door te brengen.

Dat was het, ik hoop dat mijn recensie mensen aanspoort om een keertje de locatie te bezoeken. Feedback of of andere opmerkingen zijn welkom en tot de volgende keer!

JayJayPe.
Trotse eigenaar van een Krytac CRB (stock) en WE GP1799 (Maple Leaf Bucking & Jet Barrel upgrades) - Instagram: https://www.instagram.com/major.jay.pe/
jayjaype

Replica Collectie: Krytac CRB, GP1799

Re: Recensie CQB City - Arnhem (Paintballworld)

Berichtdoor Meppie » di 13 sep 2016, 19:22

Goed werk - nette review
When I am finished playing against you there is always 0900-0101 to contact someone who cares.
Meppie
Airsoft.nl Staff

Camouflage: Multicam en Marpat
Replica Collectie: M700, L96, Systema --> M110, HK416, M4 TM --> P226

Berichtdoor Sadiek » di 13 sep 2016, 20:31

Mooie review, heldere indeling!
Sadiek

Camouflage: Socom/TAN/PMC
Replica Collectie: ASG CAA M4, JG AUGA3, JG BAR-10, ASG STI TAC 1911, Punisher 1911, TM Hi-capa 5.1, WE Glock G18C.

Berichtdoor Fl4m3s87 » di 13 sep 2016, 20:45

Ik deel je mening niet helemaal met betrekking tot de indeling. Eerder heb ik een review hier achtergelaten (ook al na de verbouwing), en vond het vrij krapjes opgezet.

Verder wel een nette review.
Fl4m3s87
Airsoft.nl Moderator

Camouflage: NWU I&II/AOR2&AOR1
Replica Collectie: VFC H&K416 D, TM Sig Sauer P226 E2

Berichtdoor jayjaype » di 13 sep 2016, 20:48

Fl4m3s87 schreef:Ik deel je mening niet helemaal met betrekking tot de indeling. Eerder heb ik een review hier achtergelaten (ook al na de verbouwing), en vond het vrij krapjes opgezet.

Verder wel een nette review.

Mag ik dan vragen welke indoor cqb velden met een vergelijkbare locatie dat dan wel hebben? Ben namelijk wel benieuwd naar vergelijkingsmateriaal. Ik vind zelf ghosttown wel beter opgezet maar Chapter 4 is naar mijn mening nog niet goed genoeg gevuld.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Trotse eigenaar van een Krytac CRB (stock) en WE GP1799 (Maple Leaf Bucking & Jet Barrel upgrades) - Instagram: https://www.instagram.com/major.jay.pe/
jayjaype

Berichtdoor Fl4m3s87 » di 13 sep 2016, 20:58

Ik ga niet uit van vergelijkbaar materiaal. Iedere locatie moet je individueel en daarmee objectief beoordelen.

Als ik een locatie mag noemen waar ik nog graag naar toe wil, vanwege de ruimere opzet (voor zover ik op basis van anderen en media kan beoordelen) dan is het Airsoft Training Center in Helenaveen. Het enige nadeel wat men daarvan omschrijft, is dat er deels zand ligt (maar dat lijkt me geen groot probleem) en dat er weinig echte ruimtes in de panden is.

Voor trainingsdoeleinden staat Running The Target op het lijstje om eens te bezoeken.
Fl4m3s87
Airsoft.nl Moderator

Camouflage: NWU I&II/AOR2&AOR1
Replica Collectie: VFC H&K416 D, TM Sig Sauer P226 E2

Berichtdoor jayjaype » di 13 sep 2016, 21:18

Fl4m3s87 schreef:Ik ga niet uit van vergelijkbaar materiaal. Iedere locatie moet je individueel en daarmee objectief beoordelen.

Als ik een locatie mag noemen waar ik nog graag naar toe wil, vanwege de ruimere opzet (voor zover ik op basis van anderen en media kan beoordelen) dan is het Airsoft Training Center in Helenaveen. Het enige nadeel wat men daarvan omschrijft, is dat er deels zand ligt (maar dat lijkt me geen groot probleem) en dat er weinig echte ruimtes in de panden is.

Voor trainingsdoeleinden staat Running The Target op het lijstje om eens te bezoeken.

Dat jij niet uit gaat van vergelijkbaar materiaal is je goed recht ;). Ik vind het in deze wel belangrijk omdat ik op deze wijze structuur kan aanbrengen in volgende recensies met als einddoel de airsofter en betreffende organisatie op de hoogte te brengen.

Ik weet dat mijn recensie niet geheel objectief is en ik beoefen airsoft slechts één keer per maand, dat is bij lange na niet genoeg om ook goed te kunnen trainen. Ik deel jouw observatie, als je kijkt naar PBW voor trainingsdoeleinden dan is het niet de beste locatie, voor een leuke recreatieve dag dan is het een prima locatie.

Helenaveen staat op mijn lijstje maar ik heb vergelijkbare verhalen gehoord over opwaaiende stof/zand dat in replica's beland en over RtT heb ik nog niets gehoord dus die gaat ook gelijk dr op :).

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
jayjaype

Berichtdoor petter2093 » di 13 sep 2016, 22:25

RTT is een gave, die staat ook nog op mijn wishlist! Goeie review. Heb al wat videos gezien van PBW en zag er goed uit! Jammer dat Arnhem zo ver rijden is voor mij(n team)
petter2093

Camouflage: MARPAT Woodland - SWAT black
Replica Collectie: VFC HK416D 14.5RS GBBR, KWA MP7 GBB, KWA USP.45, Cybergun S&W I-bolt(vsr-10 rip)

Berichtdoor Foodie88 » wo 14 sep 2016, 08:18

Ik was afgelopen zondag bij de Open Skirm in PBW en ik moet zeggen dat ik een leuke dag beleefd heb. Een CQB spel met genoeg tempo, afwisselende gamemodes en er werd fair gespeeld. Het speelveld was naar mijn idee goed opgezet met voldoende cover en verschillende loopwegen. Ook voor de mensen die wat meer long-range wilden spelen, waren faciliteiten zoals de ruimtes aan de zijkanten met twee verdiepingen en de gevangenis/kerktoren.

Ik deel je mening over de organisatie;
1) Er stond geen rij voor het betalen toen ik dat moest doen maar combineren met de bar is geen goed idee. Ze hadden beter één extra kassa bij de balie links van de bar kunnen maken om het betalen voor de skirm niet te hoeven combineren met het betalen voor eten en drinken. Het was ook totaal onduidelijk dat er aan de bar betaald moest worden, dat werd nergens aangegeven.
2) De marshall die ons spel begeleidde was een relaxte, enthousiaste gast maar ik miste wel de nodige structuur in zijn uitleg. Ook vergat hij soms bepaalde regels uit te leggen (bijv. respawn regel was per gamemode verschillene maar hij noemde dit vaak niet waardoor sommige mensen wel respawnden terwijl dit niet mocht, of andersom).

Daarnaast lijkt mij 40-45 man teveel voor dit veld. Wij waren met 26 man en dat was naar mijn mening een perfecte hoeveelheid voor het veld. Niet te veel, niet te weinig. Meer moet het ook echt niet worden, dan sta je met 3 man achter elk stukje cover.

Wat betreft te lange pauzes - dit vond ik wel meevallen - maar waarschijnlijk is dat ook afhankelijk van welke specifieke marshall de boel begeleidt. Al met al vond ik het een geslaagde dag en gingen we voldaan naar huis.
Foodie88

Camouflage: Digi Flora
Replica Collectie: JG Bar 10, Blackwater 1911 R2, STTi Mk23

Berichtdoor Rosencrantz » zo 12 feb 2017, 20:17

Vandaag voor het eerst bij Airsoft Adventures geweest en ik draag dan ook graag bij aan de reviews. Immers, hoe meer meningen, hoe beter.

Ik hou even de volgorde aan die ik bij de AAA van Wild Mountain las, met een toevoeging.
Speelveld
Faciliteiten
De organisatie
Spel
Veiligheid
Conclusie

Speelveld 7/10
Mooi veld, erg interessant voor een cqb locatie, met drie centrale routes (links, rechts, midden), en aan beide buitenkanten de mogelijkheid om uit te wijken naar afgesloten zijkanten. Dit maakte het veld erg dynamisch. Organisator had alleen een grote legertent in het midden gezet, en dit ding was echt waardeloos en ook nog eens gevaarlijk met laaghangende scheerlijnen over het hele midden. Voor de rest deel ik mijn mening met bovenstaande.

Faciliteiten 10/10
Dit is een professionele evenementenplanner met een uitgebreid sportcafé waar je heerlijk - verwarmd - kunt zitten. Wel lekker, want het was steenkoud in de hal zelf. Goede selectie eten en drinken, en niet heel duur. Flesje Aa-drink/cola was 2 euro. Wc's dikke prima, spartaanse safety met wel heel veel ruimte voor spullen.

Organisatie 7/10
Communicatie was duidelijk via de mail, maar wij bleken niet op de lijst te staan. Beetje jammer, want ik had wel een bevestigingsmail. Al met al zorgde dit voor geen problemen. Marshalls waren goed, konden snel schakelen als je een klacht had. Wel hadden ze wat mij betreft de dag beter mogen voorbereiden. Het leek alsof ze totaal geen plan hadden qua games, en vroegen regelmatig wat wij als spelers wilden doen. Met 44(!) man (hierover zo meer), dit niet, want iedereen wil wat anders. Als je zo gretig bent dat je zoveel man op zo'n relatief kleine locatie binnen laat, zorg dan in ieder geval dat je goede spellen neerzet.

Spel 2/10
Laat ik voorop stellen: ik heb me prima vermaakt vandaag. Het team was sportief, de tegenstanders ook. Ik heb zelden een locatie meegemaakt met zoveel spelers die gewoon echt netjes speelden. Geen gezeik over cheaten, geen ruzies, en bij twijfel nam iemand zijn hit altijd, of nam 'm - na het geven van een boks - als je iemand erop aansprak.

Maar deze locatie leent zich absoluut niet voor 44 man. De dag begon met team deathmatch. Daarna volgde een infected game. Toen een paar keer een vip-game wat wel tof was, toen weer een team deathmatch. Toen weer een team deathmatch, die een extra dimensie kreeg omdat ik erover klaagde en voorstelde om door het veld heen nepgeld (wat ze hadden) te verspreiden die beide teams moesten zoeken. Tussendoor deden we nog een compleet mislukte game waarbij 1 team in de tent in het midden begon (met drie kleine uitgangen) en het andere team in alle vier de hoeken van het veld. Wat gebeurde er? Het team in de tent werd meteen compleet ingemaakt omdat je zichtlijnen had vanuit alle hoeken op de tent. Chill.

Ik kreeg daarnaast de indruk dat de marshalls totaal geen idee hadden wat ze met de mensenmassa aanmoesten. De spellen werden al heel snel permadeath, omdat het anders echt veel te druk was. Maar bij de TD-spellen was het 2 man dood, derde erbij, eerste man eruit. Ze hadden veel beter meer mensen in de spawn kunnen laten wachten. De regels veranderden ieder spel weer, en ook de regels voor welk deel van het veld je mocht gebruiken (buitenkanten, torens wel of niet). Dat zorgde voor veel verwarring.

Veiligheid
Hier ga ik geen puntentelling bij geven, maar ik moet het wel even kwijt: het enige dat het speelveld en de safety van elkaar scheidde was een deurpost met flappengordijn. Dit is echt niet voldoende, want terwijl ik naast de deur in de safety aan het bijladen ben, staan ze aan de andere kant te schieten. Een bb is er zo doorheen. Ik heb dan ook de hele dag mijn veiligheidsbril opgehouden voor de zekerheid.

Daarnaast noemde ik de scheerlijnen al. Die dingen hangen ongeveer op hoofd/nekhoogte. Rennen door het midden kan dan ook echt niet.

Conclusie 6,5/10
Al met al een heel mooi veld, en ik ga hier zeker vaker terug komen. Vooral omdat een van onze teamleden in Arnhem woont. Wel ga ik in het vervolg niet meer naast de deur staan met mijn gear, en ik hou de volgende keer mijn hart vast voor het aantal mensen dat er is. Deze locatie zou perfect zijn 12v12, 3 squads van 4. 22v22 is echt veel te druk. Maar goed, als je niet zoveel mensen wil, moet je ook niet in de winter cqb gaan doen misschien...
The sight is dismal; And our affairs from England come too late: The ears are senseless that should give us hearing. To tell him that his commandment is fullfill'd, That Rosencrantz and Guildenstern are dead.
Rosencrantz

Camouflage: Ranger Green, RAL7013, M90
Replica Collectie: Krytac CRB Mk.2, WE M&P9, KWC MP9

Keer terug naar After Action Reports