Politie campagne #nepvuurwapenslevensgevaarlijk

Hier kun je al je vragen en nieuwtjes kwijt over Airsoft.

Moderator: Panda

Politie campagne #nepvuurwapenslevensgevaarlijk

Berichtdoor NyteMyre » di 12 jun 2018, 22:23

Ik zag dit vandaag op Facebook en Twitter langskomen. Politie is vandaag begonnen met een campagne over "nep vuurwapens". Zie volgende FB bericht.

‘Nepvuurwapens, levensgevaarlijk!’ Dat is het motto van onze landelijke campagne over nepwapens die vandaag begint.

Nepvuurwapens op straat kunnen tot levensgevaarlijke situaties leiden en veel mensen zijn zich daar vaak niet van bewust. Regelmatig worden agenten op straat geconfronteerd met jongeren die nepvuurwapens bij zich hebben. Vaak zijn deze replica’s nauwelijks van echt te onderscheiden. Zeker niet voor een agent die op straat in een split second moet beslissen of hij moet ingrijpen of niet.

Doel van de landelijke campagne is om ouders en jongeren bewust te maken dat het bezit van nepvuurwapens gevaarlijk kan zijn. Als er een melding binnenkomt van een jongere die rondloopt met een wapen wordt zo’n melding opgepakt volgens de protocollen van een vuurwapenmelding. Het is voor een agent op straat lastig om bij zo’n melding in te schatten of het om een nepwapen gaat.

Remco Blom, hoofdagent basisteam Schiebroek, eenheid Rotterdam: 'Bij twijfel wordt de BTGV-procedure opgestart. BTGV staat voor “benaderingstechniek gevaarlijke verdachten”. De procedure houdt in dat wij ons dienstwapen mogen pakken en richten als dat nodig is. Als de persoon met het wapen de aanwijzingen van de agent niet opvolgt, kan dat betekenen dat wij ons dienstwapen gebruiken en schieten. Hoe erg zou het zijn als later blijkt dat het om een nepwapen gaat?'

Jongeren en hun ouders zijn zich er vaak niet van bewust hoe de politie reageert als iemand met een nepwapen rondloopt. Daarnaast beseffen veel mensen niet welke dreiging ervan uitgaat als ze ermee de straat opgaan. Het is daarom van belang dat jongeren nepvuurwapens nooit mee de straat opnemen, want nepvuurwapens zijn levensgevaarlijk!

Kijk voor meer informatie op onze speciale themapagina over nepvuurwapens: https://www.politie.nl/themas/nepvuurwapens.html

Verder ook:
https://twitter.com/Politie/status/1006127571585683456
https://www.politie.nl/nieuws/2018/juni ... rlijk.html
https://www.politie.nl/nieuws/2018/juni ... rlijk.html
NyteMyre

Camouflage: Multicam / CADPAT / Woodland
Replica Collectie: ICS L85

Re: Politie campagne #nepvuurwapenslevensgevaarlijk

Berichtdoor TrotseFrank » wo 13 jun 2018, 06:17

Ik vind het goed. Ik zag laatst na de kermis ook 3 jochies lopen met bb-guns. Oke dat zullen de ce gercertificeerde zijn maar vanaf 20 meter zag het er toch best goed uit. Toen toch maar even gezecht dat ze daar beter niet mee over straat kunnen lopen en op dingen richten.
TrotseFrank

Camouflage: Multicam Black
Replica Collectie: King Arms M4 VLTOR, WE 1911B, AGM MP40

Berichtdoor Venlonaer » wo 13 jun 2018, 06:40

TrotseFrank schreef:Ik vind het goed. Ik zag laatst na de kermis ook 3 jochies lopen met bb-guns. Oke dat zullen de ce gercertificeerde zijn maar vanaf 20 meter zag het er toch best goed uit. Toen toch maar even gezecht dat ze daar beter niet mee over straat kunnen lopen en op dingen richten.

Wat zegt CE certificaat over het uiterlijk van een replica?

Sideinfo: CE zegt enkel en alleen dat de fabrikant van een product vindt dat zijn/haar product voldoet aan de veiligheidseisen. OF dat ook zo is zegt een CE certificering niet ;)
Venlonaer

Camouflage: Kryptek Mandrake
Replica Collectie: G&G M14 EBR-S, TM VSR-R, TM HK45, TM MK23

Berichtdoor QuickFix » wo 13 jun 2018, 08:14

Buiten dat: mijn ervaring is dat de BB-pistooltjes die van de kermis komen helemaal niet voldoen aan de CE-eis, maar dat ze, omwille van de kosten, direct aangekocht zijn in China en dus niet voldoen aan het 0,08J maximum.
(Ter indicatie: een goedgekeurde replica volgens de speelgoednorm, doorgaans van Umarex, kost inkoop tussen de €20 en €50; dat soort bedragen wil een kermisexploitant echt niet uitgeven aan klanten)

Deze actie wordt ieder jaar gehouden om mensen bewust te maken van de regels hier, want de vakanties naar Frankrijk en Spanje beginnen straks weer en veel mensen weten niet dat de speelgoedpistooltjes van de markt daar verboden zijn in Nederland.
Assumption is the mother of all f*ck-ups
QuickFix

Camouflage: Fel-oranje hitvest
Replica Collectie: M16A4, 416D, MP5, Mini UZI, Škorpion vz. 61, PPK/S, PPQ M2, P226, P5, P88, P99 DAO, Browning 1910, M1911A1, M92F/M9, Mauser Hsc, Colt .25, USP Compact

Berichtdoor NyteMyre » wo 13 jun 2018, 08:49

Ik zie alweer veel reacties van mensen op deze post

- Uit de handel halen!
- Afschaffen die nepwapens!
- Waarom zou je zo'n ding willen hebben?
NyteMyre

Berichtdoor Rosencrantz » wo 13 jun 2018, 08:50

Heel goed dat deze campagne wordt gehouden. Het liefst nul nepwapens in de handen van kinderen en op straat. Dan is de kans groter dat wij deze mooie sport kunnen blijven beoefenen.
The sight is dismal; And our affairs from England come too late: The ears are senseless that should give us hearing. To tell him that his commandment is fullfill'd, That Rosencrantz and Guildenstern are dead.
Rosencrantz

Replica Collectie: Specna Arms SA-A05

Berichtdoor NyteMyre » wo 13 jun 2018, 13:20

Vanavond (13 juni) tussen 1900 en 2100 is er overigens een open chat op https://www.vraaghetdepolitie.nl/chat waar NABV ook bij aanwezig is.
NyteMyre

Berichtdoor NyteMyre » wo 13 jun 2018, 22:29

Ik heb even een uurtje de chat bijgewoond, en het was eigenlijk best slecht. Mijn generale gevoel na het lezen van de chat was dat de politie zelf heel slecht geïnformeerd is over de regels van airsoft. Er waren ook wat afgevaardigden van de NABV bij, die toch wel wat duidelijkere antwoorden gaven, maar ook daar waren ze soms tegenstrijdig.

Een voorbeeldje. Ik stelde de vraag:

"Wat moet ik doen als ik staande wordt gehouden terwijl ik een replica in mijn auto heb? Moet ik dit gelijk aan de agent vertellen, of moet dit alleen als de agent mijn auto wil doorzoeken?"

Duidelijke vraag toch? De Politie antwoord vervolgens:

"Ik heb het even moeten na vragen bij de wapensexpert, en deze verteld me dat het sowieso strafbaar is om een replica in je auto te hebben.".

Ja leuk, maar dat beantwoord EN m'n vraag niet, EN dat is niet waar. (of moet ik voortaan eerst mijn replica per post naar een veld sturen?). NABV geeft daarna nog netjes de corrigerende antwoord dat je alleen als de agent je auto wilt doorzoeken moet aangeven dat je replicas bij je hebt en dat je hier een NABV-pas voor hebt.

Verder vertelde iemand in de chat dat hij een keer staande was gehouden na een airsoft-event, en dat ie gelijk aan de agent had verteld dat ie replicas bij zich had, en dat die agent vervolgens niet wist wat ie er mee aan moest en hulp moest inschakelen (kan verzonnen zijn, wie weet).

Maar de NABV waren zelf ook niet altijd heel duidelijk. Toen ik vroeg over hoe het zit met spaceguns, zeiden ze dat JG Dragons geen airsoft-replicas zijn, maar de XR-5 weer wel, maar dat de wet verder niets zegt of een wapen gebaseerd moet zijn op een echt bestaand wapen om verboden te zijn.
NyteMyre

Berichtdoor Cliffj » do 14 jun 2018, 07:15

NyteMyre schreef:Ik heb even een uurtje de chat bijgewoond, en het was eigenlijk best slecht. Mijn generale gevoel na het lezen van de chat was dat de politie zelf heel slecht geïnformeerd is over de regels van airsoft. Er waren ook wat afgevaardigden van de NABV bij, die toch wel wat duidelijkere antwoorden gaven, maar ook daar waren ze soms tegenstrijdig.

Ik heb ook zitten lezen wat er voorbij kwam maar dit viel mij inderdaad ook op. De vragen werden door zowel de politie als door de NABV man ook soms niet goed gelezen waardoor je gekke antwoorden zag.
Het lijkt er inderdaad op dat de politie zelf heel slecht geïnformeerd is. En op de vraag of hoe dit behandeld wordt in de politie opleiding kwam geen antwoord. Had graag een antwoord gezien hierop.
Als de gebruiker goed geïnformeerd moet zijn, moet de politie ook waaraan en waaraf weten vind ik.
Cliffj

Camouflage: Woodland
Replica Collectie: Bolt B4LRP, VFC H&K MP5A5, A&K M60VN, KWA M9A1, KWA H&K USP Compact, KWC 1911A1, KWC 1911 Tactical, WE Glock 17, KWA M93R, WE 1911 (Silverballer), WE MP 3.8 compact, Dan & Wesson 8''+ 4'', ASG SPAS-12, ASG SAS 12

Berichtdoor TJairsoft » do 14 jun 2018, 08:48

Als ik op de link in dit topic klik en naar de site van de politie ga, dan vul ik in de zoekbalk "airsoft" in. Als ik dan bij de veel gestelde vragen kijk zie ik veel antwoorden staan waarin de leeftijd 14 jaar en ouder wordt genoemd, als in: "je moet 14 of ouder zijn EN lid zijn van een erkende airsoftvereniging, om een airsoftapparaat (daar gebruiken ze helaas wel het w-woord) te mogen bezitten." Is dat gewoon een grove fout van hun kant of is dat werkelijk zo, maar bepaald de NABV dat het pas vanaf 18 jaar of ouder mag?

EDIT: verderop de site zie ik ineens wel 18 jaar of ouder staan.... vreemd.
TJairsoft

Camouflage: Dutch Woodland
Replica Collectie: GBB: Tippman M4 (licht geupgrade, HPA)... AEG: APS ASR115 Spyder, GSG 522 SD... Sidearms: Army R29 1911, Blackwater 1911 R2, TM Hi Capa 5.1 black, WE Glock 18C

Volgende

Keer terug naar Airsoft Algemeen