Beginner

Hier kun je al je vragen en nieuwtjes kwijt over Airsoft.

Moderator: Panda

Beginner

Berichtdoor alec_vastiau » wo 09 sep 2015, 21:49

dag iedereen

Ik zou graag beginnen met airsoft. Ik ben 15 en heb 0,0 kennis van airsoft.
Ik heb ondervonden dag ik aardig kan schieten. Welk wapen en accesoires moet ik kopen om te kunnen beginnen? (Privé met vrienden die ook allemaal beginners zijn) of op welke eigenschappen moet ik letten om een wapen te kiezen
alec_vastiau

Re: Beginner

Berichtdoor Reliku » wo 09 sep 2015, 21:59

Beste Alec,

Ik zou je graag willen verwijzen naar de website van de NABV (www.nabv.nl). Helaas moet je op dit moment 18 jaar zijn om airsoftapparaten (die noemen we liever "replica's", om verwarring te voorkomen) te kunnen bezitten in Nederland. Ook voor de deelname aan events geldt helaas een minimum leeftijd van 18 jaar.

Je mag dus op dit moment nog niet airsoften in Nederland. Je zult daarvoor nog een paar jaartjes moeten wachten.

Je hebt nog wel enige opties:

-In Nederland is het zogeheten "kinder-airsoft" legaal, hierbij maakt men gebruik van een soort speelgoed (vergelijkbaar met kermis materiaal). Het nadeel daarvan is dat het bereik gelimiteerd is en dat er maar zeer weinig plekken zijn waar daadwerkelijk zoiets gespeeld wordt...
-In Duitsland mag je vanaf 14 jaar apparaten bezitten (en AFAIK er ook mee spelen), zo lang ze aan bepaalde voorwaarden voldoen (F-markering, in Duitsland verplicht, en maximaal 0.5J schotkracht). Ik weet niet hoe dat precies zit met skirms daar, maar het is misschien een optie.
-In België mag je vanaf je 16e op sommige velden gewoon mee spelen met "echte" skirms, maar dan moet je wel toestemming hebben van je ouders.

Je mag op dit moment wel gear bezitten, dus als je wilt wachten tot je 18 bent dan kun je dat wel gewoon aanschaffen. Ik weet niet wanneer je 16 wordt, maar vanaf je 16e is het dus ook een optie om een keer een dagje naar België te spelen, maar dat is natuurlijk moeilijk elk weekend te doen.

Desalniettemin heet ik je van harte welkom op dit forum, en ik hoop dat de huidige regelgeving niet al je interesse in airsoft om zeep helpt. Met een beetje je best doen kun je volgend jaar (als je wilt) wel skirmen in België, dus het is niet helemaal onmogelijk, het is gewoon lastige als minderjarige in Nederland...

Cheers, :)
Reliku
Check ook mijn facebook pagina
Als ik na een paar dagen nog niet reageer op een PM, stuur er dan nog een ;)
Reliku

Camouflage: Flecktarn
Replica Collectie: VSR-R // M4 RIS gbbr // KAC PDW gbbr // MK18 aeg // te veel sidearms

Berichtdoor alec_vastiau » wo 09 sep 2015, 22:23

Beste Reliku
Is het in België geen probleem om een wapen in bezit te hebben? Ik woon namelijk in België.
ik had een wapen op het oog, Van 420 fps wat blijkt nu na wat opzoekwerk dat vanaf een bepaald Fps het wapen snel een stuk gaat, weet u wat het maximum fps iszodat het wapen niet sneller stuk gaat?
alec_vastiau

Berichtdoor Rebelattack » wo 09 sep 2015, 22:38

alec_vastiau schreef:Beste Reliku
Is het in België geen probleem om een wapen in bezit te hebben? Ik woon namelijk in België.
ik had een wapen op het oog, Van 420 fps wat blijkt nu na wat opzoekwerk dat vanaf een bepaald Fps het wapen snel een stuk gaat, weet u wat het maximum fps iszodat het wapen niet sneller stuk gaat?

Ligt aan de interne onderdelen, zou nog wat meer onderzoek online doen dat helpt een boel, niet onaardig bedoelt hoor maar is wel handig, de hoge fps kan er voor zorgen dat je gears uiteindelijk kunnen strippen door de hoge kracht die er wordt opgezegd door de veer, zit nog een heel stuk achter, sommige onderdelen kunnen er wel tegen aan en sommige trekken minder goed of niet. Dit kan worden opgelost door het gebruik van een lagere sterkte veer die ook de FPS verlaagt. Denk dat je vrienden ook niet blij worden als je met vol automatisch op ze schiet met 420 FPS. Daarnaast wordt het gebruik van wapen niet geapprecieerd in Nederland vooral, dus is het beter om replica te gebruiken.
Rebelattack

Berichtdoor Reliku » wo 09 sep 2015, 23:46

In België wordt dat ook niet geapprecieerd, trouwens. Wapens zijn om mensen mee te verwonden of objecten te vernielen, airsoft replica's zijn om een spelletje mee te spelen. Niet door elkaar halen.

Het ligt aan de kwaliteit van de internals hoe goet ie dat houdt. 420 fps is sowieso te hard voor normale replica's (350 fps voor alles wat automatisch kan schieten, plus pump action shotguns), dus daar mag je niet mee spelen op velden en gaan je vrienden ook niet waarderen als je er mee schiet.

Wat betreft regelgeving daar, ik weet het niet. Volgens mij moet je dan nog steeds 18 zijn officieel, maar daar is het al veel langer bekend, dus waarschijnlijk zal dat wel meevallen. Gewoon niet mee over straat gaan lopen, natuurlijk. Meedoen aan events zal 'm niet worden ben ik bang, want dan moet je toch 16 zijn, maar met vrienden kan wel denk ik.

Again, ik weet het niet, ik heb geen verstand van de Belgische wetgeving. Dit zou je dus even na moeten vragen.
Reliku

Replica Collectie: VSR-R // M4 RIS gbbr // KAC PDW gbbr // MK18 aeg // te veel sidearms

Berichtdoor MARCH » do 10 sep 2015, 17:17

Dag alec,
Ik ben ook 15 jaar en ben ook belg ;). Ik bezit zelf 2 replica's. Deze staan onder de naam van mijn vader. Vanaf 16 jaar mag je in belgië skirmen mits schriftelijke toestemming van een ouder/voogd. In belgië bestaat er niets zoals de NABV. Hier is het gewoon de minimum leeftijd 18 jaar dat je een replica mag kopen/hebben. Dus collect al maar een beetje gear en replica's. En als je 16 bent kan je gaan skirmen!

Ik hoop je volgend jaar te zien op een skirm ;) Van waar ben je ergens?
It is our duty to serve those who serve us.
- CPO CHRIS KYLE, U.S. NAVY SEAL
MARCH

Camouflage: A-TACS FG, Olive (Drab)
Replica Collectie: Well MB03, Glock 19 (KJW)

Berichtdoor alec_vastiau » do 10 sep 2015, 23:02

Van brugge jij?
alec_vastiau

Berichtdoor alec_vastiau » do 10 sep 2015, 23:03

Reliku met wapen bedoel ik replica sorry
alec_vastiau

Berichtdoor Reliku » do 10 sep 2015, 23:30

Geeft niet, die fout maakte vrijwel iedereen ooit ;)
Reliku

Berichtdoor MARCH » vr 11 sep 2015, 19:35

Regio rond Tienen en Sint-Truiden ;)
It is our duty to serve those who serve us.
- CPO CHRIS KYLE, U.S. NAVY SEAL
MARCH

Camouflage: A-TACS FG, Olive (Drab)
Replica Collectie: Well MB03, Glock 19 (KJW)

Volgende

Keer terug naar Airsoft Algemeen