Elektrisch systeem van de AEG algemeen

Vragen over onderhoud, aanpassingen, upgrades, hier ben je op de juiste bestemming.

Moderator: Panda

Elektrisch systeem van de AEG algemeen

Berichtdoor Toothpick » wo 23 jan 2013, 16:19

Stats op toothsquad forum schreef:daar ik heden en in het verleden zeer vaak mensen adviseer over batterijen en voltages lijkt mij een uitgebreide topic gepast

soorten batterijen
Ni-Mh/Ni-Cd: de nog veelgebruikte Ni-Mh batterijen veelal door onweten over het betere alternatief, doet zijn werk maar mist kracht en capaciteit.
Li-Po: De batterij die standaard zou moeten zijn in elke AEG, nadeel is dat ze wat betreft opladen en ontladen wat extra aandacht vereisen
LiFePo: de toekomst, de voordelen van de Li-Po minus een deel van de nadelen (is een aparte topic ga er dus niet verder op in)

De 3 gegevens van de batterij
Capaciteit: dit wordt aangeduid in "mAh", simpele regel is dan ook hoe hoger dit getal des te langer je batterij je AEG van spanning voorziet
Voltage: aangeduid met "V" en is één van de criteria die bepaald hoe hard je motor zal draaien
Ontlading snelheid: de zogenaamde C-rating. ondanks dat ze deze vrijwel nooit op Ni-MH batterijen vermelden hebben deze wel degelijk een rating, deze is alleen vast en is dus voor elke batterij van dit type hetzelfde. Li(Fe)Po's hebben een variabele C-rating

hoger voltage
mensen steken vaak een hoger voltage batterij in hun replica om een hogere schiet snelheid te realiseren en alhoewel dat dit werkt vergeet men dat hogere voltage zorgt voor meer warmte (=slijtage) en contacten sneller aantast. mijn inziens geen wenselijk situatie om zo extra onderhoud op te zoeken terwijl het ook anders kan.

meer Amps
zonder dat je het weet is je motor al gauw in staat 50A te vragen van je batterij, helaas in praktijk hebben weinig mensen batterijen in hun replica die dit kan leveren. het gevolg is dan ook dat de motor door de verminderde hoeveelheid spanning langzamer draait dan het eigenlijk kan. geef de motor uiteindelijk zijn gevraagde spanning en het zal draaien op 100% van zijn kunnen. nu wordt er vast gedacht dat 100% draaien nooit goed kan zijn, integendeel ze zijn hiervoor ontworpen. een motor zal minder schade ondervinden aan 100% lopen dan op 80% bij een hoog voltage maar een gebrek aan ampere's.

De te bewandelen route
batterijen met een lager voltage hebben een hogere capaciteit omdat ze minder individuele cellen hebben en gaan dus vanzelfsprekend langer mee. het advies is dan dus ook om eerst de C rating hoog genoeg te maken en dus je motor van genoeg spanning te voorzien voordat je als je echt nog ontevreden bent over je snelheid pas de voltages te verhogen.

rekenvoorbeelden
formule om de spanning van een batterij te berekenen: A = C-rating * Ah

voorbeeld 1: mini type Ni-Mh batterij, 1600mAh (1.6Ah), 8.4V, 12C (Ni-Mh is altijd 12)
12 * 1.6 = 19.2A, je ziet al dat dit zeer laag is t.o.v. de eerder aangehaalde 50A
conclusie ongewenst als krachtbron omdat het zeer zwak is

Voorbeeld 2: mini type Li-Po, 2200mAh (2.2Ah), 7.4V, 30C (geen standaard airsoft li-po)
30 * 2.2 = 66A
je ziet dat de Li-po in hetzelfde formaat al een aanzienlijk hogere capaciteit heeft echter wel een lager voltage (deze batterij is in formaat even groot) dit zal inderdaad op zich leiden tot een langzamere snelheid echter doordat hij wel een grote hoeveelheid amperé's levert zal de motor alsnog vlotter draaien dan op de Ni-Mh uit voorbeeld 1. daarbij komt dat een motor nooit meer zal gebruiken dan zijn ontworpen maximum. zou een motor onder belasting 55A vragen blijven de overige 11A gewoon onbenut en zal het geen schade veroorzaken

Voorbeeld 3: mini type Li-Po, 1500mAh (1.5Ah), 11.1V, 20C (15-20C is gangbaar bij de door airsoft retailers verkochte Li-Po's)
20 * 1.5 = 30A
veel meer voltage dan de 7.4 uit voorbeeld 2 en dit zal dan ook voor die extra snelheid zorgen, helaas ten koste van je contacten en dien je dus te investeren in een mosfet. deze kan storingsgevoelig zijn dan wel ook op den duur weg gevreten worden door het hoge voltage. daarnaast zien we dat de motor weer niet zijn gevraagde spanning geleverd krijgt en daar dus teruggehouden wordt.

let op deze batterij is 1500mAh omdat een extra cell (=voltage) ten koste gaat van capaciteit. 2 cellen van 2200 leveren beide een 1/3e deel in voor een 3e cell wat dus resulteert in een vergelijkbare grote batterij van 1500 mAh. en ondanks dat ik de C-rating omlaag heb geschroefd om weer te geven hoe slecht de airsoft li-po's zijn zou deze batterij met een vergelijkbare C-rating aan voorbeeld 2 nog steeds krap zijn (45A). maar gezien de verhouding V/capaciteit/A zo een beetje het optimale wat je als een mini formaat batterij zal kunnen halen

Stroom gaat niet alleen om batterijen
natuurlijk is de bekabeling in je AEG ook zeer belangrijk. de goedkopere merken rusten hun AEG's vaak uit met kabels ter dikte van 18AWG (american wire gauge) op deze dikte kan het weinig A in continu belasting hebben dan wel dat het zorgt voor nog een bottleneck. zo gauw je met Li-Po's aan de slag wil is het aan te raden om de dikte van je kabels te controleren (staat er vaak gewoon op geprint) en indien te dun te vervangen voor 16AWG of 14AWG (ja, lagere getallen = dikkere kabel) en daarnaast zo min mogelijk onderbrekingen in je stroomcircuit te hebben. een idee is dan ook om de zekering weg te laten (beschermt alleen tegen kortsluiting hetgeen niet zal voorkomen mits je niet je rode en zwarte contacten tegen elkaar brengt) en de kabels bij de motor direct op je motor-polen te solderen.

Connectoren
bij goede kabels en hogere spanning dien je ook te kijken naar je connectoren er zijn hier eveneens 3 soorten die worden toegepast.
Tamiya: meest bekende stekker, contactjes wiebelen wat heen en weer schijnen dus ook na wat misbruik kapot te gaan. kunnen overigens maar tot een max van 25A aan.
Deans: klein rood stekkertje, veel steviger uitgevoerd en veel meer contact. kan veel meer spanning doorgeven en is dus een goede optie. is soms wel lastig van elkaar te krijgen door zijn gladde karakter. is in staat alles wat je aan ampere erdoor stuurt te weerstaan
XT60: iets groter dan deans en is qua eigenschappen vergelijkbaar of iets sterker dan deans (beetje overkill eigenlijk) echter door het ontwerp heb je meer grip op deze stekkers en is dus de grip beter. deze stekker sluit de contacten ook beter af waardoor spelen in de regen minder gevaarlijk wordt dan de deans connector.

extra info mbt LIPO http://prototalk.net/forums/showthread.php?t=22
Website:http://www.toothsquad.nl/
FB: facebook.com/toothsquad.airsoftteam

Datum me lumen oculorum meorum ne cadas in somno mortis.
Ne dicat inimicus meus: "ego habe potestatem circa eum"
(latijns ps 13)
Toothpick

Camouflage: MTP (GB)
Replica Collectie: L85A1+granaatwerper, L86LSW, L85 AFV, M92.

Re: Elektrisch systeem van de AEG algemeen

Berichtdoor Alpha » wo 23 jan 2013, 16:21

Nuttige info! Thanks tooth. :mrgreen:
Alpha

Berichtdoor NevsNL » wo 23 jan 2013, 20:38

Vast heel goed uitgelegd hoor, maar ik snap er nog geen hout van....maar ik weet bij wie ik terecht kan voor advies!
NevsNL

Camouflage: MC, WDL, PMC
Replica Collectie: TM HK416D/VFC HK416CQB/VFC MK18 Mod 1/TM P226/TM G17

Berichtdoor Brajopie » za 02 feb 2013, 16:50

Hele goede en duidelijke topic. Netjes uitgelegd allemaal!

Maar ik heb nog 1 vraag:
- Is er bij een lager voltage minder kans op een electrical arc (vlamboog :geek:)? Of treedt er bij een lager
voltage helemaal geen electrical arc op?

Door die arc ontstaat de hitte die de contacten doorbrandt. Dit is te vermijden met een mosfet.
Brajopie

Camouflage: Woodland/DPM
Replica Collectie: M4 CQB-r

Berichtdoor Toothpick » za 02 feb 2013, 22:46

bij lagere voltage is dit inderdaad kleiner en gaat het onderdeel(bij replica's zijn dat de selector plates) langer mee

(latijns ps 13)
Toothpick

Berichtdoor Tauron » zo 03 feb 2013, 00:33

Mosfets zorgen er toch voor dat er geen electric arc is ?
Afbeelding

Meppie : yep - je hebt beginners, dan krijg je milsim en dan komt SHAT.
Tauron : zolang je dat maar weet
Tauron

Camouflage: Partizan M, MARPAT, Vegetato
Replica Collectie: Realsword Type 97 + 97b, Cyma RPK, G&P M14, A&K Masada, King Arms SIG 556 DMR, Tokyo Marui G18c AEP, Goblin Deuce, A&K M249 MkII, VFC AK74UN, Dboys AK74, Real Sword SVD

Berichtdoor Toothpick » zo 03 feb 2013, 10:14

dat precies weet ik zelf niet.ik heb me daar niet echt zo in verdiept.

(latijns ps 13)
Toothpick

Berichtdoor Tauron » zo 03 feb 2013, 13:16

Wat ik heb begrepen is dat zon mosfet de trigger plate omzeilt zodat je minder weerstand hebt en geen vonken in je aeg.
Afbeelding

Tauron

Replica Collectie: Realsword Type 97 + 97b, Cyma RPK, G&P M14, A&K Masada, King Arms SIG 556 DMR, Tokyo Marui G18c AEP, Goblin Deuce, A&K M249 MkII, VFC AK74UN, Dboys AK74, Real Sword SVD

Berichtdoor Toothpick » ma 04 feb 2013, 01:31

het is toch zo iets dat je met je trekker je mosfet bestuurd en hierdoor ga je idd geen vonken/slijtage krijgen maar voor preciese werking vraag mosfet verkoper

(latijns ps 13)
Toothpick

Berichtdoor Tauron » ma 04 feb 2013, 01:50

ik heb 3 fabrikanten gevonden van fets, de infected armory, Blacktalon Concepts en extreme fire. Ik weet dat ik in ieder geval een handje vol van die Infected Armory fets ga halen, want die zijn nogal cheap en lees er nogal wat wisselende reviews over. De blacktalon Chimera past alleen in v2 en v3 gearboxen en wordt geleverd inclusief alle wires dus hoef je alleen opnieuw aan te sluiten, maar het kost je wel $100 voor de krachtigste FET van het moment. Je kan op beide selectors aanzetten of je single, 2 round burst, 3 round of 3 round overgaand tot full auto wilt. Das wel fijn voor mijn RPK want de selector lever zit los en valt na enkele bursts tussen full auto en semi in. Dan kan ik het gewoon omwisselen naar een M4 setup wat safe/semi/auto heeft ipv safe/auto/semi op de AK types.
Maar Deze passen dus niet in de V7 mechbox van een M14 en een T1 box van de Type 97. De Type 97 heeft heel weinig ruimte in de replica zelf dus daar zal de Infected FET het beste voor zijn. voor de M14 zou ik misschien een Extremefire Cheetah gaan halen maar dat zie ik dan wel.
Afbeelding

Tauron

Volgende

Keer terug naar Onderhoud, Customizing & Upgrading.