Ik beschuldig niet graag mensen van oplichting zonder overtuigend bewijs, laat het dan maar een relaas zijn waar men mee kan doen wat men wil. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik ben gewend om via het forum zaken te verkopen, en het item in goed vertrouwen alvast op te sturen en de betaling tegemoet te zien. Dit ging tot nu toe altijd prima Eenmaal had ik een aantal zaken tegelijkertijd te verzenden, waardoor ik iemands bestelling niet meteen verzond maar dit voornemens was een paar dagen later te doen samen met de rest. Toevallig zag ik tegen die tijd dat het bedrag nog niet was overgemaakt. Een mailtje naar de koper leverde een "ik zie er toch maar vanaf" antwoord. Ik vroeg me toen ergens in mijn achterhoofd al af of die persoon uberhaupt wel voornemens was te betalen.
Onlangs weer iets verkocht via het forum, de koper zou het meteen overmaken. Dit maal toch maar eens gewacht of de betaling binnen zou komen, vooral omdat de forumgebruiker geen enkel forumbericht geplaatst had. Toen de betaling na een week nog niet binnen was een berichtje gestuurd met de vraag of er iets mis was gegaan of dat hij er vanaf zag. Waarop ik geen antwoord kreeg. Toen ik het adres in Belgie wat hij had opgegeven op Google maps checkte, bleek het een groot kantoor te zijn waar waarschijnlijk een flink aantal mensen werken. De naam waaronder hij besteld heeft komt met een google search nergens voor in de plaats waar het om ging (denk Facebook etc).
Het kan allemaal te verklaren zijn, toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat deze koper mij een kunstje heeft proberen te flikken.
Wees beducht op dit soort praktijken. Vertrouwen is goed, controleren is beter. Ik wacht vanaf heden gewoon tot de betaling binnen is.