Problemen met G36 internals

Nieuw? Vragen? Hier kan je ze kwijt. Tevens zullen veel van je vragen hier al beantwoord zijn. Ook tips & tricks kan je hier vinden.

Moderator: Panda

Problemen met G36 internals

Berichtdoor Hesselvl » di 05 apr 2016, 21:07

Omdat mijn JG G36 nogal een lage fps had, namelijk in eerste instantie maar 225, en later 280 fps, heb ik hem eens een keertje uit elkaar gehaald.
Toen ik hem uit elkaar had liggen zag ik dat de pistonhead gescheurd was, en deze dus vervangen dient te worden. Alleen hier begint voor mij het probleem, wat is een goede vervanger hiervoor. Als ik op de sites kijk van de shops, dan zie ik daar genoeg piston heads, alleen die zijn niet zoals bij die van mij vast te schroeven aan de veer.
Want bij mij zit het als volgt, de veer is ingestoken in een houder, die je op zijn beurt weer in de piston steekt, en daarop schroef je de head weer op vast.
Natuurlijk is het zo dat ik nu misschien het beste gelijk alles kan vervangen, veer, piston en head, en gelijk ook de airseal, en dit ben ik eigenlijk ook van plan, maar wat raden jullie mij nu aan?

Om het bestaande verhaal wat begrijpelijker te maken heb ik hier http://imgur.com/a/A6hq4 wat fotootjes geplaatst.

ps, na het weer in elkaar zetten van het apparaat schoot hij een stuk strakker, en na meten bleek hij ineens de 33 te halen.
Eh, tja, daar kom ik nog wel op terug.
Hesselvl

Camouflage: Cratex, Atacs FG
Replica Collectie: G39C, H&K MP7, MP5, AK47, KJW KP-06, G&G Firehawk, ICS M4 SIR

Re: Problemen met G36 internals

Berichtdoor Rebelattack » di 05 apr 2016, 21:52

Makkelijkste is dan om die drie onderdelen allemaal te vervangen, maar het kan zijn dat de schroef die je nu hebt past op een aftermarket piston head, dat zou je kunnen proberen door alleen een piston head te kopen. Of je kan proberen of het oude stuk metaal dat de spring vast houdt ook wordt vast gehouden met de nieuwe schroef van een aftermarket piston head. Ik garandeer echter niks, als dit niet zou werken kan je altijd nog een piston en nieuwe spring kopen.

Een simpele SHS half metal rack piston met POM Piston head en guarder veer is een redelijk goedkope oplossing, denk max 20 euro voor alles en dan is de veer misschien nog wel duurder dan de 2 andere onderdelen. Je kan ook voor een full metal rack gaan bedenk wel dat je dan echt de AOE corrigeert en goed shimt anders trek je de tanden van of de piston of sector gear af. Ik raad het onafhankelijk van de piston nog steeds aan om deze mods te doen, alleen bij half metal rack is het minder erg slijt alleen de piston tanden sneller.

Als je wat duurdere onderdelen wil kan je een lonex red pakken en lonex POM piston head maar denk dat de piston head van beide even goed is, je kan ook gewoon een standaard goedkope JG/Dboys, Cyma, etc. piston head kopen en dan een goede O-ring erin plaatsen voor als de seal niet perfect is. Als je nog geen ball bearing spring guide hebt is het wel interessant om een ball bearing piston head te kopen, reduceert weer beetje stress op de spring.

Cheap:
Piston: http://gunfire.pl/product-eng-115219531 ... zebow.html
Piston head: http://gunfire.pl/product-eng-115220086 ... white.html
Spring: http://www.taiwangun.com/en/springs/spr ... 90-guarder

Duurder:
Piston: http://www.skirmshop.nl/en/lonex-extrem ... 88072.html
Piston head: http://www.skirmshop.nl/en/lonex-piston ... 88074.html
Spring: http://www.taiwangun.com/en/springs/spr ... 90-guarder

Je kan ook matchen dus SHS piston head en Lonex piston, ik heb het gevoel dat beide piston heads even effectief zullen zijn, kan dit niet bewijzen heb alleen een SHS piston head. Hogere prijs is bij aftermarket parts niet altijd beter let daar wel op. Guarder maakt gewoon super goede springs dus daar kan je niet fout mee gaan.

Edit: de veer lengte zegt als het goed is niet veel over de kracht van een veer eerder hoe dicht gepakt de coils zijn, maar op basis van de FPS gok ik zo op een M90-M100 ligt een beetje aan hoe perfect de air seal was.
Rebelattack

Berichtdoor Hesselvl » di 05 apr 2016, 23:07

Bedankt voor de snelle reactie, hier kan ik zeker wat mee. Alleen nog een paar vraagjes om te kijken of ik het zelf allemaal wel goed door heb.
De pistonhead schroef je vast op de piston, en de veer wordt gewoon los achter in de piston geschoven, en zit niet vast aan de piston mbv de houder zoals ik dat nu heb.

Wat je bedoeld met AOE weet ik eigenlijk niet, en bedoel je met shimmen, het shimmen van mijn gearbox? Ik weet niet of dit altijd zo is, maar er lagen al shims onder de gears van mijn gearbox, en deze heb ik ook zo weer terug geplaatst zoals ik ze aantrof(aa is niet nieuw aangeschaft).

De gelagerde pistonhead lijkt me wel een goede upgrade, zeker omdat je veer dan minder te lijden heeft.
Even over de veren, de termen m90 en m110 mbt, heeft dit te maken met de spanning die de veer kan geven, en dus niets met de lengte. zijn de veren van een AEG dan altijd van dezelfde lengte, of heeft dit te maken met de versie van de gearbox? Zover als ik terug heb kunnen vinden op gunfire heeft mijn G36 een V3 gearbox.

Maar nu even het plaatje helemaal compleet te maken, wat zou een goede air seal voor mijn aa zijn, en is het ook verstandig om gelijk ook maar een reserve tappet plate te bestellen, want dat lijkt me ook maar een fragiel ding.
Hesselvl

Replica Collectie: G39C, H&K MP7, MP5, AK47, KJW KP-06, G&G Firehawk, ICS M4 SIR

Berichtdoor Rebelattack » di 05 apr 2016, 23:57

Hesselvl schreef:Bedankt voor de snelle reactie, hier kan ik zeker wat mee. Alleen nog een paar vraagjes om te kijken of ik het zelf allemaal wel goed door heb.
De pistonhead schroef je vast op de piston, en de veer wordt gewoon los achter in de piston geschoven, en zit niet vast aan de piston mbv de houder zoals ik dat nu heb.

nope hierdoor kan hij draaien wat zover ik weet beter is, met een lager verbeter je dit nog verder.

Hesselvl schreef:Wat je bedoeld met AOE weet ik eigenlijk niet, en bedoel je met shimmen, het shimmen van mijn gearbox? Ik weet niet of dit altijd zo is, maar er lagen al shims onder de gears van mijn gearbox, en deze heb ik ook zo weer terug geplaatst zoals ik ze aantrof(aa is niet nieuw aangeschaft).

AOE is angle of engagment dit houdt in de angle dat de sector gear tanden haken met de piston tanden, dit is voor 95% van de gevallen niet goed en dit kan je corrigeren door tanden af te schaven en een sorbothane pad te installeren. Video zegt meer soms dus hierbij:https://www.youtube.com/watch?v=sI7agUdUsz4. Dit zorgt voor minder snelle slijtage van de piston tanden en de sorbothane dempt de impact van de piston head. Je hoeft het niet te doen als je het niet wil het is gewoon een makkelijke DIY mod. Hiervoor moet je ook een sorbothane pad aanschaffen.

Als er al kleine ringen om de gears zitten dan is hij al geshimmed, dat is voordelig en scheelt een hoop werk, hier toch nog even een video om uit te leggen wat het doet: https://www.youtube.com/watch?v=q8zLOlSYhPc.

Hesselvl schreef:De gelagerde pistonhead lijkt me wel een goede upgrade, zeker omdat je veer dan minder te lijden heeft. Even over de veren, de termen m90 en m110 mbt, heeft dit te maken met de spanning die de veer kan geven, en dus niets met de lengte. zijn de veren van een AEG dan altijd van dezelfde lengte, of heeft dit te maken met de versie van de gearbox? Zover als ik terug heb kunnen vinden op gunfire heeft mijn G36 een V3 gearbox.

M, SP en % zijn manieren die een fabrikant gebruiken om aan te geven hoe sterk de veer is, het getal achter M en SP betekent meestal een snelheid in m/s, maar dat klopt eigenlijk nooit als je dit direct omrekent naar FPS, bijvoorbeeld 100 m/s is 328 FPS op papier maar een M/SP100 zijn vaak te sterk en schieten vaak dan ook met een goede airseal over de 360 FPS, is afhankelijk van de air seal, barrel bore, cylinder. De veer lengte durf ik eerlijk niets over te zeggen, omdat de energie van een veer wel gebaseerd is op de afstand en veerkracht constante. Echter zijn alle veren wel compatibel met standaard V2/3/6/7 gearboxes dus dat zal geen probleem zijn. Ik heb dus een M/SP90 aangeraden omdat deze bijna gegarandeerd onder de 360 FPS zal zitten voor letterlijke elke setup met een tightbore.

Hesselvl schreef:Maar nu even het plaatje helemaal compleet te maken, wat zou een goede air seal voor mijn aa zijn, en is het ook verstandig om gelijk ook maar een reserve tappet plate te bestellen, want dat lijkt me ook maar een fragiel ding.

Een goede air seal is, geen lek bij bucking, geen lek bij air nozzle, geen lek tussen cylinder en cylinder head en geen lek tussen piston head en cylinder. Natuurlijk is "geen" onmogelijk dus gaan we voor zo minimaal mogelijk. Ik zou eerst die kapotte piston head vervangen en dan kijken wat het op de stock spring doet qua FPS. Ben je dan niet tevreden of heb je het gevoel dat er nog ergens een lek is(testen terwijl je de gearbox toch open hebt), dan kun je altijd verder upgraden. Tappet plate kan ik niet beoordelen, kan zijn dat deze is gemodificeerd door de vorige eigenaar waardoor hij fragiel aanvoelt.
Rebelattack

Berichtdoor Hesselvl » ma 11 apr 2016, 17:40

Gisteren tijdens mijn eerste skirm heeft hij het na een halve dag begeven, dus nu van de week hem maar weer eens open maken om te zien wat er kapot is.
Hesselvl

Berichtdoor Hesselvl » vr 15 apr 2016, 22:56

Het vastlopen tijdens de skirm lag dus aan de combinatie van 3 bb's in combinatie met zand, maar na verwijderen ervan was het nog niet alles.

Van de week de nieuwe onderdelen binnen gehad, en vol goed moed aan de ombouwen geslagen. Nieuwe piston, pistonhead, nozzle en sp90 veer. Gelijk ook de piston een a.o.e. gegeven, met een rubber ring op de cilinder head.
Alles weer samen gebouwd, wat bijna niet te doen was, omdat het schuifje aan de bovenzijde van de gearbox er alleen met gepast geweld op te krijgen.
Maar goed, alles zat er in, en de box was dicht, dus meteen testen. Nou, dat was dus helemaal niks, de piston ging naar achteren, en bleef daar ook hangen. Hij zat vast achterin de gearbox. Daarom de schuif eens verwijderd en nog eens geprobeerd. Hij schiet nu wel, alleen niet echt soepel, en met een fps van maar 125.
Alles uit elkaar, en een andere setting proberen. Oude piston, nieuwe pom head en een sp100 veer en dezelfde nozzle bij de vorige opzet.
Het was weer tobben bij het in elkaar zetten, maar bij de droge run gaf hi al een lekkere klap, alleen komt dat er dus absoluut niet uit bij de meting. Maar 230fps deze keer.

Verder nog geen tijd gehad voor een volgende poging, en ik zit te bedenken wat de volgende poging zal worden.
Ik vraag me ook af waarom de gearbox vast liep met de nieuwe piston, want hij heeft dezelfde afmetingen als de oude.

Ik had ook nog een andere alu piston besteld, met ook 15 tanden zoals de mijne, maar deze had helemaal andere afmetingen(stukje kleiner) dan mijn eigen piston. Hoe kan ik bij een webshop nou zien of zo'n piston in mijn aa past, want er staan verder geen afmetingen bij op de site.
Hesselvl

Berichtdoor TCDD » ma 18 apr 2016, 09:25

Hoe heb je de airseal getest? Ik doe het met mijn natte vinger op de nozzle en dan de piston in de cylinder drukken...je zou de piston dan eigenlijk niet helemaal in de piston kunnen drukken. Zo wel dan de O ring vervangen, alles invetten of de O ring oprekken door hem een paar minute om de cylinder te doen.
TCDD

Camouflage: Black, A-TACS FG
Replica Collectie: Tippmann M4, Cyma MP5, Dan Wesson 8" & Glock 17

Berichtdoor petter2093 » ma 18 apr 2016, 14:25

O-ring om een oude cylinder doen en de cylinder licht verwarmen met een aansteker werkt ook om m op te rekken. Cylinder niet te warm maken(je moet m nog wel vast kunnen houden) anders smelt je o-ring
petter2093

Camouflage: MARPAT Woodland - SWAT black
Replica Collectie: VFC HK416D 14.5RS GBBR, KWA MP7 GBB, KWA USP.45, Cybergun S&W I-bolt(vsr-10 rip)

Berichtdoor Hesselvl » ma 18 apr 2016, 16:55

Bedankt voor de tips, maar bedoelen jullie nou de o-ring van de pistonhead, of van de cilinderhead? Die van de 2 nieuwe pistonheads zijn beide nieuw, dus daarvan verwacht ik wel dat die goed zijn. Maar die o-ringen liggen wel erg los in de pistons, maar dat heeft denk ik ook te maken met het feit dat de cilinder belucht dient te worden bij de ¨span¨slag. Ik heb ook een rubber ring op de cilinderhead geplakt, zoals je ook ziet in de tutorials op you tube, alleen verkleind dit ook de compressie ruimte.
Vanavond nog maar eens aan het klussen.
Hesselvl

Berichtdoor Rebelattack » ma 18 apr 2016, 17:40

Hesselvl schreef:Bedankt voor de tips, maar bedoelen jullie nou de o-ring van de pistonhead, of van de cilinderhead? Die van de 2 nieuwe pistonheads zijn beide nieuw, dus daarvan verwacht ik wel dat die goed zijn. Maar die o-ringen liggen wel erg los in de pistons, maar dat heeft denk ik ook te maken met het feit dat de cilinder belucht dient te worden bij de ¨span¨slag. Ik heb ook een rubber ring op de cilinderhead geplakt, zoals je ook ziet in de tutorials op you tube, alleen verkleind dit ook de compressie ruimte.
Vanavond nog maar eens aan het klussen.

Nog steeds even proberen zoals TCDD zegt dan kan je dingen af strepen is de seal hier wel goed dan zal het toch ergens anders zitten zoals in de hop up mogelijk.
Rebelattack

Volgende

Keer terug naar Newbie Forum