Tips en Trucs - Slapen

Nieuw? Vragen? Hier kan je ze kwijt. Tevens zullen veel van je vragen hier al beantwoord zijn. Ook tips & tricks kan je hier vinden.

Moderator: Panda

Re: Tips en Trucs - Slapen

Berichtdoor Flash » do 21 nov 2013, 17:48

FooBear schreef:Ik ben echt een REMF wat kamperen betreft. Ik hou van realisme, maar ik ga niet in een tentje liggen kramperen. Ik denk dat als ik ooit aan een meerdaagse skirm mee doe, dat ik dan lekker een hotelletje in de buurt zoek. Met goed eten, een warme douche en een lekker ontbijtje :)

dan moet je alsnog supervroeg opstaan :P
nu is t ff half uurtje voor de fps test uit je tent rollen, verkleden en ontbijtje maken op een gasstelletje/tosti-ijzer
Flash

Camouflage: Guccicam
Replica Collectie: Systema PTW, Salient arms international TM g17

Berichtdoor Vortix » do 21 nov 2013, 18:11

Spacebert schreef:Niets mooiers dan in feb in je slaza liggen met uitzicht op een wit bevroren Zweeds meer.
(Uiteraard in bivakzak ;))

Jaloers!
'We should remember that one man is much the same as any other, and that he is best who is trained in the severest school'
-Thucydides

Woohoo, dress blues with a sword!
Vortix

Camouflage: Multicam
Replica Collectie: Primary: King Arms OA-15 M8 | Backup: DBoys Mk18 Mod1 | Secondary: USP Compact

Berichtdoor Scorpion » do 21 nov 2013, 19:33

FooBear schreef:Ik ben echt een REMF wat kamperen betreft. Ik hou van realisme, maar ik ga niet in een tentje liggen kramperen. Ik denk dat als ik ooit aan een meerdaagse skirm mee doe, dat ik dan lekker een hotelletje in de buurt zoek. Met goed eten, een warme douche en een lekker ontbijtje :)

Ja hallo, hoe kunnen we je dan midden in de nacht overvallen?
Scorpion

It's better to burn out than to fade away!!!
Scorpion

Camouflage: NL Camo
Replica Collectie: ASG M15A4, Cyma M14, Cybergun Colt 1911, Dan Wesson 6" Revolver

Berichtdoor FooBear » do 21 nov 2013, 20:50

Scorpion schreef:

Kijk, nog een voordeel.

En vroeg opstaan is geen probleem. Niet slapen wel ;-)

Oh en geloof me, dat bevroren Zweedse meer is nog veel mooier vanuit je warme stuga ;)
福熊(猫)
FooBear Foo de Beer
Major Gear Nut, Special Task Force Unit (STFU)

For a Gear Nut, there are no such things as bad weather and challenging circumstances. There are only good opportunities to test gear :-)

And of course, chances to work out, dragging all that gear around.
FooBear
S.T.F.U. Member

Camouflage: M90, M/84, Multicam, PMC
Replica Collectie: ARES TAR-21, MagPul PTS Masada CQB, HK G36 GBB, TM P90, Umarex HK45, HK USP Tactical, TM P226R, WE Glock 18C, KJW KP-05, Stark Arms S17

Berichtdoor Sawtooth » do 21 nov 2013, 20:53

Leuke topic dit, erg informatief!
Sawtooth

Toothsquad Airsoft Team - http://www.toothsquad.nl - http://www.toothsquad.nl/Forum/

Afbeelding
Sawtooth

Camouflage: DPM
Replica Collectie: G&P M4 MOE Carbine OD, G&P M4 MOE CQB Black, Snow Wolf M24 Black, KJW M9 Vertec

Berichtdoor Mirage » do 21 nov 2013, 23:45

FooBear schreef:
Scorpion schreef:

Kijk, nog een voordeel.

En vroeg opstaan is geen probleem. Niet slapen wel ;-)

Oh en geloof me, dat bevroren Zweedse meer is nog veel mooier vanuit je warme stuga ;)

+1 :)
Hakuna Matata

Afbeelding
Mirage

Camouflage: Waarvoor?
Replica Collectie: Als het maar schiet.

Berichtdoor G-Spec » vr 22 nov 2013, 08:54

Voor een luchtbed kijk eens naar de Exped synmat of downmat.
Heerlijk warm en kleiner op te rollen dan een normale mat.
En ik zweer bij donzen slaapzakken, lekker klein op te rollen en lekker warm. :mrgreen:
G-Spec

Camouflage: MC, Partizan, Kryptek en M84
Replica Collectie: Systema M4 CQBR supermax, Systema M4 supermax,STTS Tier1, TM M14, KJW KC02, KJW M700, JG BAR10, KWA MP9, KWA G17, KWC 1911

Berichtdoor Vortix » vr 22 nov 2013, 08:59

Goeie dons kost je dan wel weer een godsvermogen.
'We should remember that one man is much the same as any other, and that he is best who is trained in the severest school'
-Thucydides

Woohoo, dress blues with a sword!
Vortix

Camouflage: Multicam
Replica Collectie: Primary: King Arms OA-15 M8 | Backup: DBoys Mk18 Mod1 | Secondary: USP Compact

Berichtdoor Forrest » vr 22 nov 2013, 12:51

Bij deze maar weer eens een stukje dat ik een paar jaar terug heb geschreven voor m'n werk. Misschien hebben jullie er iets aan.

Werk in koud weer
Koud-nat weer is een combinatie die je in Nederland helaas vaak tegen zult komen. Daarom is het
belangrijk om je goed te kleden, en bepaalde andere maatregelen in acht te nemen. Hoe zit het nou?
Er zijn drie factoren die samen voor een gevaarlijke situatie kunnen zorgen, namelijk een

combinatie van:
- Kou
- Vocht
- Wind

Hoe je daarmee omgaat ga ik in het volgende stuk duidelijk proberen te maken.

Kleding
De lichaamsdelen die het meeste gevaar lopen zijn je neus, oren, wangen, vingers en tenen. Deze
moet je vooral goed beschermen: je kunt je gezicht eventueel insmeren met vaseline, dit zorgt voor
een beschermend laagje en houdt wind en water buiten. Draag altijd iets op je hoofd, een wollen of
fleece muts werkt het beste. Een aardig deel van de lichaamswarmte die je verliest verlies je via je hoofd.
Wol heeft een aantal goede eigenschappen. Het is zelfreinigend, het droogt snel en het blijft isoleren
als het nat is. Het nadeel is dat het vrij zwaar is en dat sommige mensen het geen comfortabel

materiaal vinden.
Fleece is een lichte, zeer warme stof die geen vocht opneemt. Fleece is een goede middenlaag: het is
niet winddicht, en je moet het dan ook niet als buitenlaag dragen.
Katoen is een materiaal dat je het beste kunt vermijden. Het droogt langzaam en werkt nauwelijks
isolerend. Katoenen onderkleding en sokken zijn af te raden omdat ze vocht vasthouden en daardoor
je lichaam afkoelen. Het is wel zeer stevig en, afhankelijk van het type stof, redelijk winddicht.
Als buitenlaag kun je het prima gebruiken, maar let er wel op dat je het behandelt met een
impregneermiddel tegen vocht.

Handschoenen zijn een must, maar let er op dat ze droog blijven. Zodra je handschoenen nat zijn,
trek ze dan uit en laat ze drogen. Waterafstotende handschoenen zijn daarom aan te raden, hoewel
wol snel droogt als het nat is.

Regenkleding
Draag alleen regenkleding indien het echt nodig is; bij de meeste regenkleding (Gore-Tex
uitgezonderd) is er zo veel condensvorming dat je alsnog nat wordt. Gore-Tex kleding is handig: het
laat wel water naar buiten, maar niet naar binnen. Pas op: Gore-Tex werkt niet meer als het vies is,
een regenbroek/poncho is daarom alsnog aan te raden. Een poncho zorgt voor luchtcirculatie: er
wordt geen condens gevormd.

Schoeisel
Draag twee paar wollen sokken of specifieke thermosokken, zorg voor schoeisel dat niet te strak
zit. Strak schoeisel bemoeilijkt bloedcirculatie in je voeten, waardoor ze snel afkoelen. Draag altijd
minimaal twee paar droge sokken bij je in een afgesloten plastic zak. Katoenen (sport)sokken
hebben geen effect. Het gebruik van talkpoeder is ook aan te raden, dit houdt je voeten ook droog.
Als je natte voeten krijgt, wissel dan direct je sokken. Uitstel kan nare gevolgen hebben! Indien
mogelijk, wissel ook van schoenen/laarzen en laat het tweede paar drogen. (In het geval van leer:
niet bij een hittebron drogen omdat het leer dan uitdroogt en beschadigt!)
Blijf bewegen en ga niet stilzitten in de kou. Probeer zo weinig mogelijk op natte en koude grond te
staan.

Voeding
In warm weer moet je veel drinken. Logisch natuurlijk. Wat men soms echter vergeet, is dat je in
koud weer ook moet blijven drinken! Probeer lauw/warm water bij je te dragen en vul dit op tijd aan
zodat je niet zonder komt te zitten.
Probeer regelmatig kleine hoeveelheden te eten. Dit houdt je verbrandingssysteem op gang, wat
voor een verhoging in je kerntemperatuur zorgt. Meuslirepen en chocolade zijn compacte, lichte
voedingsmiddelen met veel energetische waarde. In koud weer verbrand je meer dan normaal, houd
je motor op gang!
Een warme kom soep is natuurlijk altijd welkom.

Vermijd de volgende zaken:
Alcohol (verwijdt je bloedvaten waardoor je meer warmte verliest)
Koffie (Cafeïne zorgt voor snellere afkoeling)
Tabak (zorgt voor verminderde circulatie naar je huid)

Vocht en het lagensysteem
Je grootste vijand als het op kou aankomt is vocht. Vocht versterkt het effect van kou enorm.
Daarom moet je er voor zorgen dat je altijd droog blijft. Bij fysiek zwaar werk ga je zweten, waardoor
je kleding vochtig wordt van binnen. Dit zweet koelt af, waardoor je bescherming tegen de kou sterk
wordt verminderd. Als je aan het werk gaat, trek dan niet te veel aan. Als je het het frisjes vindt is
het goed, je warmt door het werken namelijk vanzelf op terwijl je zo min mogelijk zweet. Zodra je
pauze neemt kun je weer een laag erover aantrekken zodat je temperatuur op peil blijft. Deze trek
je na je pauze natuurlijk weer uit. Zorg ervoor dat je kleding lekker ruim zit, de luchtlagen tussen de
kledingstukken werken isolerend.

Zweet is je vijand, werk in lagen!
Als je denkt dat het fout gaat, onderneem dan actie. Als je wacht tot je ergens last van krijgt is het te
laat!

Tenslotte nog een paar veiligheidsregels:
- Raak geen sneeuw of ijs aan met de blote huid
- Raak geen metaal aan met de blote huid
- Vermijd alle directe aanraking met brandstof en chemicaliën!

Succes in het veld!
Legi atque lacrimus.
Forrest

Camouflage: Cadet Gray, OD
Replica Collectie: Euroarms P53 Enfield

Berichtdoor FooBear » vr 22 nov 2013, 19:28

Dank voor de post, Forrest! Heel nuttig.
福熊(猫)
FooBear Foo de Beer
Major Gear Nut, Special Task Force Unit (STFU)

For a Gear Nut, there are no such things as bad weather and challenging circumstances. There are only good opportunities to test gear :-)

And of course, chances to work out, dragging all that gear around.
FooBear
S.T.F.U. Member

Camouflage: M90, M/84, Multicam, PMC
Replica Collectie: ARES TAR-21, MagPul PTS Masada CQB, HK G36 GBB, TM P90, Umarex HK45, HK USP Tactical, TM P226R, WE Glock 18C, KJW KP-05, Stark Arms S17

VorigeVolgende

Keer terug naar Newbie Forum