Tips en Trucs - Slapen

Nieuw? Vragen? Hier kan je ze kwijt. Tevens zullen veel van je vragen hier al beantwoord zijn. Ook tips & tricks kan je hier vinden.

Moderator: Panda

Re: Tips en Trucs - Slapen

Berichtdoor Hogader » ma 25 nov 2013, 01:15

Mooi topic en fijne inbreng!

Mezelf voor de koudere maanden maar eens een betere slaapzak aanschaffen. De huidige is niet echt winterproof, maar wist afgelopen weekend nog prima te fungeren in het warm houden van mezelf.
Eigenaar van het HGDR Entertainment Youtube channel. Subscribe nu en blijf op de hoogte van alle laatste video's: Subscribe!
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Zie je mij de term "replica('s)" gebruiken, dan bedoel ik daar wettelijk gezien "Airsoft Apparaten" mee. (Tenzij anders vermeld)

Disclaimer: Ik heb geen persoon van het recht, dus neem mijn posts nooit als waarheid aan!
Hogader

Camouflage: Marpat, Vegetato, Kryptek
Replica Collectie: VFC Scar-H, Umarex UMP .45 /w Silencer, G&G M14 EBR, D-Boys KAC PDW, Cyma CM045a, AGM Shotgun Short 003

Berichtdoor 1oo7hndrd » ma 25 nov 2013, 17:42

Ga eens met een paar Russen kamperen in Kazachstan, dan blijf je lachen.
Vuurtje stoken.
Kuiltje graven.
Hete as er in.
Kuiltje afdekken met verse twijgen of mos (dat ligt er zat).
zand er over.
SLAZA er op.
Maffen.
En voor de REMF's is er een windscherm.
O ja, buiten temperatuur -15, en dat vinden ze daar lekker fris.
Opinions are just like assholes, every one has one.
STFU DADAFA.
IAPS heeft net zoveel met skirmen te maken als een koe met knikkeren.
(The world according to Bart)
1oo7hndrd
S.T.F.U. Member

Camouflage: Vegetato & ATACS-FG
Replica Collectie: VSR-10 G-SPec (TM), Colt M15 MOE (King Arms), M9A1 dual (KJW)

Berichtdoor Gadget » vr 02 jan 2015, 23:24

[quote="Spacebert"]Nog even een tip.
Neem geen luchtbed mee, maar houd het matje zo dun als comfortabel mogelijk.
In een luchtbed gaat lucht (duh) en deze lucht blijft hangen, en neemt de temp van de buitenwereld aan.
wat je lichaam probeert te doen is om die lucht warm te krijgen. je verbrand dus heel veel calorieën, en verliest het gevecht toch.
resultaat....koud, ongelukkig, en minder uitgerust./quote]

Mij is altijd geleerd dat stilstaande lucht de beste issolatie is die er bestaat kijk een spouwmuur of dubbel glas. Warmte afdracht komt in mijn ogen juist voor door contact. Contact met de koude vloer. Een matje moet hier een buffer tussen vormen. Dan gaat het toch om de isolerende waarde van een matje en niet waar deze van gemaakt is.

De issolatie waarde drukt men uit in R:
  • R-waarde lager dan 1,5: hoogzomermatje (voor nachttemperatuur boven ruwweg 10°c)
  • R-waarde lager dan 2,5: zomermatje (tot tegen het vriespunt)
  • R-waarde tussen 2,5 en 4,0: 3-seizoensmatje (geschikt bij lichte nachtvorst)
  • R-waarde hoger dan 4,0: wintermatje (geschikt bij matige tot strenge vorst)
  • R-waarde hoger dan 5,0: aangeraden bij het bivakkeren op sneeuw
Zelf zweer ik bij een Exped matje. Deze heeft een R waarde van bijna 5. Bovendien zit er een pompje in verwerkt is hij klein te verpakken en weegt ie weinig.

Ik gebruik hem vaak in combinatie met een DD hamock (hangmat). Zo slaap je altijd recht en wordt je niet waker naast je matje. Bovendien zet ik in 3 minuten mijn slaapsysteem op. Ik gebruik er een losse tarp bij waar mijn spullen onder staan. Ook is het fijn dat je gewoon om je heen kunt kijken. In een tent krijg je niet mee wat er om je heen gebeurd. Bij milsim slapen in het veld is dat onhandig.

Tot slot gebruik ik een slaapzak met een comforttemperatuur van -5 graden. Vaak zetten verkopers de extreme tempratuur waarbij de slaapzak bruikbaar is op de site. Je denkt dan dat de slaapzak bijzonder goede isolerende eigenschappen heeft maar krijgt het toch koud. Even op letten dus.
Voor de zo er gebruik ik een zomerslaapzak. Deze is dan echt te warm.
De snugpack heb ik zelf gebruikt bij een nachtvorst van -8 zonder problemen.

(Natte) kleding neem ik altijd mee de slaapzak in ik slaap er niet in maar wel mee. Natte kleding leg ik op mijn lichaam dan droogt het snel. Eenmaal droog of al droge kleding leg ik lamgs mijn lichaam. Smorgens heerlijk warme en droge kleding aan trekken.
Ook gebruik ik de trekkoorden van de slaapzak. Iedere mummy heeft een musts. Je verliest veel warmte via je hoofd dus gebuik je muts.

Succes.
First to stand, last to fall.
Face the danger,
Fuck 'em all
Gadget

Camouflage: ACU, Atacs FG, Multicam, NLDPM
Replica Collectie: Celcius MX4, Celcius Tier3, Custom build SPR, ICS M4A1, M24, High cappa 5.1

Berichtdoor Vortix » zo 04 jan 2015, 10:33

Ga met zo min mogelijk kleding aan je slaapzak in. Alles wat je op je lichaam de slaapzak in meeneemt heb je in feite niet meer aan als je de slaapzak uitkomt omdat je lichaam het gaat beschouwen als huid. Trek daarom die baselayers gewoon uit als dat kan (soms heb je pech en is de vijanddreiging zo hoog dat je met kleren en al de slaapzak in moet maar dit komt zelden voor).

Is natuurlijk lekker warm om die dingen aan te houden, maar je doet het effect ervan teniet als je de slaapzak uitkruipt in de koude ochtend.
'We should remember that one man is much the same as any other, and that he is best who is trained in the severest school'
-Thucydides

Woohoo, dress blues with a sword!
Vortix

Camouflage: Multicam
Replica Collectie: Primary: King Arms OA-15 M8 | Backup: DBoys Mk18 Mod1 | Secondary: USP Compact

Berichtdoor Menatino » do 12 feb 2015, 17:33

Haha ik wist niet dat je ook kon overnachten bij zoon event slaap je dn gwn op het speelveld zeg maar?
Menatino

Berichtdoor Mercruiser » do 12 feb 2015, 23:41

Menatino schreef:Haha ik wist niet dat je ook kon overnachten bij zoon event slaap je dn gwn op het speelveld zeg maar?

Dit is van toepassing op bv Milsims, en niet voor het normale Skirmen.. ;)
Qua Patet Orbis
Mercruiser

Camouflage: Marpat, Black, US Woodland
Replica Collectie: Glock R17, SA A03, AGM STG44, ICS CXP Ape R

Berichtdoor Meppie » vr 13 feb 2015, 10:02

Menatino schreef:Haha ik wist niet dat je ook kon overnachten bij zoon event slaap je dn gwn op het speelveld zeg maar?

Er zijn weekend skirms waar je 2 dagen kunt spelen en dan slaap je op een soort van "camping" buiten het speelveld.

Tijdens milsim games slaap je ergens in het speelveld zelf.
When I am finished playing against you there is always 0900-0101 to contact someone who cares.
Meppie
Airsoft.nl Staff

Camouflage: Multicam en Marpat
Replica Collectie: M700, L96, Systema --> M110, HK416, M4 TM --> P226

Berichtdoor rob2k7 » ma 23 feb 2015, 06:49

Zolang er maar stroom is ik heb apneu dus moet met zo,n eng masker + pomp slapen hahaha
rob2k7

Camouflage: A-TACS FG + Woodland NL
Replica Collectie: 2xTippmann m4(Colt C8 NLD) + Sig Sauer P226/CO2 full metal,WE Glock 19 gen4gbb

Berichtdoor MueR » di 24 feb 2015, 10:44

Meestal niet. En als het er wel is, is het vaak* met een aggregaat, wat gebruikt wordt om batterijen bij te laden. De rest van je team zal niet blij zijn als er de hele nacht een aggregaat staat te stampen. Dan hebben we het nog niet over de kosten.
Afbeelding
NABV Ledenraad - vragen? opmerkingen? suggesties? Een PM mag altijd :)
MueR

Camouflage: Pencott GreenZone, Multicam
Replica Collectie: Macraft VSR-10, VFC M40A3, Umarex HK417d Recon, AK105, TM Mk23, STTi Mk23

Berichtdoor rob2k7 » wo 25 feb 2015, 05:12

Nee precies moet je niet willen , dan maar een pension of goedkoop hotelletje.
rob2k7

Camouflage: A-TACS FG + Woodland NL
Replica Collectie: 2xTippmann m4(Colt C8 NLD) + Sig Sauer P226/CO2 full metal,WE Glock 19 gen4gbb

VorigeVolgende

Keer terug naar Newbie Forum