[AAR]Paintballworld/CQB-City (19 juni 2016, Arnhem)

Hier kan je met teamgenoten en tegenstanders nog napraten over evenementen die geweest zijn.

[AAR]Paintballworld/CQB-City (19 juni 2016, Arnhem)

Berichtdoor Fl4m3s87 » ma 20 jun 2016, 15:01

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ook deze keer heb ik weer een voor mij nieuwe locatie bezocht. Afgelopen zondag heb ik, samen met twee collega's, de open skirm bezocht van Paintballworld/CQB-City in Arnhem.

Het werd eens tijd om de nodige CQB-drills te oefenen. Na wat rond te hebben gekeken op internet, kwam ik uit op wat filmpjes genomen bij Paintballworld. Wat meerdere teams en spelers die ik volg hebben hier al eens of meerdere keren gespeeld. Ik zag treintjes, room clearing, steegjes, huisjes. Dat moest ik dus ook zien en doen!

De indoorhal is voorzien van alle gemakken. De faciliteiten zijn erg netjes en ruim! Complimenten daarvoor. Er is een ruime bar met zitjes, allerlei eten en drinken beschikbaar voor de liefhebbers, de aankleding is netjes en uitnodigend. Toiletten en dergelijke zijn aanwezig, en de kleine inpandige shop heeft wat kleine artikelen voor airsoft, maar richt zich meer op paintball.

De ruimte om je om te kleden en je gear in orde te maken is lekker ruim, en voorzien van hoge werktafels om je spullen in gereedheid te brengen. Werkt er praktisch! Wederom pluspunten. Enfin, omkleden, gear klaar en tijd voor de FPS-meting. Prima systeem met bandjes en kruisjes erop, en meerdere chrono's aanwezig. Hierdoor waren vrijwel alle ongeveer 30 á 40 spelers binnen no time klaar.

Toen ik de hal binnenkwam, waar het speelveld zich bevind, schrok ik wel even. Damn, dat is een stuk kleiner dan dat ik had verwacht van de filmpjes en foto's die ik heb gezien. Niet alleen kleiner, maar ook nog eens 'compacter' opgezet dan ik had verwacht. Ach, het is CQB; van kamer naar kamer, van gebouwtje naar gebouwtje, de grootte van het veld maakt dan niet zo veel uit. Toch..?

De briefing werd tweetalig gedaan (Nederlands en Engels), omdat er een flink aantal Duitse medespelers meespeelden. De briefing was helder, geen rocket science. Pang regel op een meter of drie. Dikke prima. Teams verdeeld, en de eerste game mode zou team deathmatch met respawn (bij 2 man in de respawn, mag bij aankomst van de derde speler, de langst wachtende weer vertrekken) zijn.

Eerlijk is eerlijk, team deathmatch is gewoon niet mijn ding. Objective based vergt een andere mindset dan 'schiet maar raak voor een knaak' en na de eerste drie potjes TDM had ik het eigenlijk wel weer gezien... Met het aantal spelers dat aanwezig was, was het een komen en gaan op de respawn. De actie vond veelal buiten de gebouwtjes plaats, en het was een over en weer van balletjes verplaatsen naar de overkant van het veld. Halverwege het derde potje ben ik afgehaakt, en even ontspannen wat water gedronken in de safety.

Toen ik terugkwam zou men beginnen met een nieuwe game mode. Capture the flag met respawn. Ok, ook niet echt mijn ding, maar er is een noodzaak om aan de andere kant van het veld te komen om de vlag te veroveren waardoor het een iets dynamischer spel wordt. Dacht ik... Er was iets met fluitjes, vlag wel en niet mogen veroveren, maar ik snapte de ballen ervan. Volgens mij hing er uiteindelijk maar één vlag in het midden van het veld die je dan weer naar je eigen base moest brengen. Mijn verwachting was ieder team een eigen vlag, en ik denk dat ik daardoor het spel niet helemaal kon volgen, maar dat was meer mijn probleem. Potjes afgemaakt, en mezelf redelijk vermaakt. Tot aan de pauze nog wat potjes team deathmatch. Ok, leuk, dat heb ik nu wel weer gezien. Tijd voor pauze.

Een van de leukere gamemodes was toch wel een soort van capture and defend variant zonder respawn. Een van de twee teams kreeg de opdracht om naar eigen inzicht een aantal huisjes te verdedigen zonder limiet van aantal spelers per huisje en tot een denkbeeldige lijn op het veld. Het was de taak van het andere team om de huisjes 'te clearen'. Het huisje mocht niet worden verlaten door de verdedigende partij. Een simpele spelvorm, wat in ieder geval voor mij tot een wat tactischer spel zou leiden.

Nadien nog een potje extract the VIP, defuse the bomb en tussentijds afgewisseld met - hoe kan het ook anders - team deathmatch. Tegen 15.00 uur ontstond er een soort van leegloop, de Duitse medespelers begonnen in te pakken, de pechvogels met stukken en blessures bliezen de aftocht. Met het selecte groepje spelers dat er nog was, besloten ook wij drieën maar in te pakken.

Wat mij opviel
- Ja, het is CQB en dat is toch wat anders dan in de bosjes rondlopen. Mijn verwachting was dat er door spelers ook wel wat meer CQB-stijl zou worden gespeeld, maar dit kwam voor mij aardig in de buurt van een soortement van speedsoft;
- Het was écht kleiner dan dat ik had verwacht. De gebouwtjes zijn van een leuk formaat, en sommigen bestaan uit meerdere vertrekken, daar is niets mis mee. Het is gewoon wat op elkaar gepropt;
- Het aantal spelers lijkt weinig, maar gezien de grootte van de hal is het toch wat veel. 10 versus 10 lijkt me op deze locatie wel een maximum, wil je ook nog wat vrijer kunnen verplaatsen en wat aan CQB-skills gebruiken in 2 of 3 mans treintjes;
+ De organisatie staat open voor verbetering en vroeg naderhand nog - ook aan de Duitsers - hoe het was bevallen en wat er voor verbetering vatbaar is;
+ Ik had niet het idee dat er sprake was van cheaters. Ok, op één persoon na die structureel bleef doorspelen én de regeltjes niet helemaal snapte. Zelfs nog nadat ie door diverse spelers met een magazijn besproeit werd ging meneer nog vrolijk door. De marshalls gingen op ons aangeven hier overigens wel netjes mee om door actief te checken en de regels nogmaals uit te leggen;
+ De faciliteiten verdienen een dikke pluim;
+ Gemoedelijke sfeer tussen alle spelers en organisatie! Ik heb het erg gezellig gehad;
+ De gamemodes zijn afwisselend en dat merk je in het gedrag van de spelers. Voor mij mag er wel wat minder team deathmatch...
Fl4m3s87
Airsoft.nl Moderator

Camouflage: NWU I&II/AOR2&AOR1
Replica Collectie: VFC H&K416 D, TM Sig Sauer P226 E2

Keer terug naar After Action Reports