En er is er weer eentje opgepakt in eindhoven...

Hier kun je al je vragen en nieuwtjes kwijt over Airsoft.

Moderator: Panda

Re: En er is er weer eentje opgepakt in eindhoven...

Berichtdoor nilz » do 28 dec 2017, 00:55

Volgens mij is iedereen een beetje langs elkaar heen aan het lullen nu
nilz

Camouflage: M81 Woodland
Replica Collectie: SA A-03 (Mk18 Mod1 build), TM M4A1 SOPMOD, G&P Mk18 Mod 0, TM 1911 MEU

Berichtdoor Cliffj » do 28 dec 2017, 01:00

Oddball schreef:Het is een beetje grijs gebied, maar zoals ik het begrijp is iets wat je niet mag bezitten ook iets wat je niet mag kopen. Al denk ik niet dat er moeilijk gedaan wordt als het gekocht wordt voor, of met de intentie het cadeau te doen aan, een kind van 13 jaar of jonger.

Ik vind die airsoft replica's met CE keurmerk volledig grijsgebied eerlijk gezegd.
Snap wat je bedoeld, maar 100% zeker dat deze dingen niet alleen verkocht worden aan kinderen van 13 jaar of jonger. Je mag ze als volwassenen namelijk wel kopen en gebruiken op eigen terrein. Het enige verschil voor een 13jarige is dat ze deze ook in het openbaar mag gebruiken (mits niet op drukke openbare plaatsen etc.)

Maar om weer ontopic te komen.
Het punt is, mensen die airsoft replica's kopen dienen gewoon de regels te kennen. Replica's met CE keurmerk kunnen door iedereen gekocht worden. Daarom is de kan ook klein dat iedereen die deze koopt alle regels kent. Om het nog maar niet te hebben over mensen die bewust misbruik willen maken want die kunnen dit links of rechtsom toch wel doen.

Het is gewoon raar dat iets echt dat zo echt lijkt vrij verkrijgbaar is. Terwijl het andere echt lijkende wel gewoon (en terecht) niet vrij verkrijgbaar is.
Cliffj

Camouflage: Woodland
Replica Collectie: AR-15, VFC H&K MP5A5, A&K M60VN, KWA M9A1, KWA H&K USP Compact, KWC 1911A1, KWC 1911 Tactical, KWA M93R, WE 1911 (Silverballer), WE MP 3.8 compact, Dan & Wesson 8''+ 4'', ASG SPAS-12, ASG SAS 12

Berichtdoor nilz » do 28 dec 2017, 01:12

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat de discrepantie voortkomt uit het feit dat het één (CE keurmerk) op Europees niveau is geregeld, terwijl de regulering van het ander (airsoft) aan de lidstaten is overgelaten.

Waar het feitelijk op neerkomt is dat Nederland de soepelere regelgeving rondom CE keurmerk speelgoed opgedrongen heeft gekregen via de EU. Voorheen was dergelijk speelgoed hier namelijk gewoon verboden (sinds ergens in de 1980s).

Ik denk dat we vooral blij mogen zijn dat airsoft (nog) niet vanuit de EU gereguleerd is, want dan zou het onder invloed van Duitsland nog wel eens een stuk strenger (en duurder) kunnen worden.
nilz

Camouflage: M81 Woodland
Replica Collectie: SA A-03 (Mk18 Mod1 build), TM M4A1 SOPMOD, G&P Mk18 Mod 0, TM 1911 MEU

Berichtdoor Reliku » do 28 dec 2017, 03:51

Als jullie het hebben over CE-replica's dan is dat enkel legaal voor kinderen tot en met 13 jaar oud, vanaf 14 jaar is het illegaal.

Dat kan ik nou nergens terug vinden. Enkel dat de Europese richtlijn zo bedoeld is. Maar nergens iets wettelijks vastgelegd. Een 50-jarige die met zulk speelgoed speelt doet wettelijk gezien dan ook niets verkeerd, zo lang hij maar geen andere wetten overtreedt (bijv. verstoring van de openbare orde...)

Ben geen voorstander van de speelgoed constructie, maar inderdaad weinig aan te doen. Maar ik vind dat "14 jaar en ouder is illegaal!!!" verhaal vooral bangmakerij, dat staat helemaal nergens :roll:
Check ook mijn facebook pagina
Als ik na een paar dagen nog niet reageer op een PM, stuur er dan nog een ;)
Reliku

Camouflage: Flecktarn
Replica Collectie: VSR-R // M4 RIS gbbr // KAC PDW gbbr // MK18 aeg // te veel sidearms

Vorige

Keer terug naar Airsoft Algemeen